Bedre mad, lavere priser - og stadig på vej…
I sidste uge kom anden bølge af Coops fast lav pris program. Nu har vi 570 varer til Every Day Low Price (EDLP) i Kvickly og SuperBrugsen og ca. 450 i Dagli´Brugsen.
I den forbindelse er der måske en leverandør, en pensioneret, selvbestaltet ”ekspert” eller en konkurrent, der mener, at det står i modsætning til den strategi, jeg har stået for, siden jeg begyndte i Coop i 2013. Det er ikke tilfældet.
En af de første gange jeg præsenterede strategien for branchen, var på et møde arrangeret af Retail Institute of Scandinavia. Her sad alle konkurrenterne på 1. række. Og da jeg var færdig med mit indlæg, gik jeg ned og gav dem hvert et eksemplar af strategiplanen, ”På Vej”.
Mit ønske var jo, at vi skulle være ”sammen om bedre mad”. Så ville det kun være rimeligt, at de præcist vidste, hvad vi ville.
På side 18-19 opsummerer vi ”10 ingredienser mod 2024.” Nummer 4 af disse hedder: ”Vi vil give vores kunder flere varer, der er en omvej værd, ved at tilbyde et meget mere unikt sortiment – og rykke dansk dagligvarehandel fra rabatkultur til ”lave priser hver dag” (EDLP).”
Det er præcist det, vi har indledt 2018 med. Som vi har indledt foregående år med at realisere andre punkter i den offentligt tilgængelige plan.
I sommeren 2014 lancerede vi madagendaen, ”Sammen om bedre mad”. I januar 2015 tog vi fat på punktet om at gøre ”økologi til hvermandseje,” da vi satte de faste priser ned på de økologiske varer. I januar 2016 gjorde vi det ”sundere at leve nemt”, da vi åbnede C Måltidsmarked med kvalitetsconvenience fra Meyers, Cofoco og Hanegal i de første 400 butikker – og lancerede vores nye medlemsprogram og begyndelsen på digitalisering af dansk dagligvarehandel. I 2017 vendte vi blikket indad og arbejdede med ingrediens nr. 9 i På Vej, hvor vi begyndte et bredere samarbejde mellem vores forskellige kæder.
Og 2018 har vi altså indledt med at lancere og markedsføre det nye fast lav pris program. I januar kom de første over 300 varer med i programmet, nu er de næste godt 200 kommet med. Nogle af varerne var på discountniveau i forvejen, langt de fleste er dog varer, vi har sat ned for at matche discount.
Formålet er fortsat et opgør med den kultur, der er i vores branche, hvor de samme varer sættes op og ned, og vi konkurrerer på nogenlunde de samme varer med nogenlunde de samme metoder. Vi er kommet et stykke ad vejen, de sidste fire år, i forhold til, hvad jeg drømte om. Vi har fået en større mangfoldighed, økologien er blomstret – som det mest markante eksempel på, hvordan vi kan tilføre vores branche ekstra værdi – vi har fået meget bedre convenience, vi har fået flere lokale varer og interessen for de mere specielle produkter er groet frem. Og danskerne bruger flere penge på mad og drikke, end de gjorde for fire år siden.
Meget er altså lykkedes. Er der så slet ikke ting, der ikke er gået, som jeg havde regnet med?
Jo, det er gået stærkere i restaurantsektoren med take away, gadekøkkener og torvehaller, end vi havde forventet. Her har vi som branche slet ikke været hurtige nok til at få vores ”share of stomach”, mave-markedsandel. Men vi er i gang. Vi må også sige, at vi har haft vores andel af forskellige former for bøvl på den forandringsrejse, vi har været på. Og så må jeg tilstå, at fødselsdag og flag stadig har større betydning, end jeg havde ventet – og jeg synes stadig det er fantasiløst… Vores branche har forandret sig til det bedre, prisen er stadig ekstrem vigtig – og vi fejrer fødselsdag i SuperBrugsen de næste uger som aldrig før. For selv om vi vil inspirere kunderne til nye og bedre løsninger, så skal vi selvfølgelig stadig give dem det, de gerne vil have.
Vi bliver aldrig perfekte. Men vi gør vores bedste – og vi er på vej.