Alle tager den alvorlige situation med godt humør

Coop 20. mar 2020 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

"Hej Emil, hej Emil”, lyder det med smil og latter fra en flok medarbejdere, der - med behørig afstand til hinanden - er i gang med at sætte kolonialvarer på plads, da Emil Kristiansen møder på arbejde mandag klokken 9.

Emil Kristiansen er ungarbejder i SuperBrugsen i Støvring og skulle under normale forhold have været til undervisning på gymnasiet. Men corona-virussen har lukket undervisningsinstitutionerne, og butikken kan godt bruge ham nogle ekstra timer i øjeblikket.

I første omgang skal han hjælpe med at fylde varer op.

- Vi har fået mere end dobbelt så mange varer hjem til morgen, som vi plejer. Det er efterslæbet fra weekenden, hvor kunderne fortsat har købt mere ind, end de plejer. Det er i høj grad kolonialvarer, vi har fået hjem. Men jeg tror, danskerne er ved at finde ud af, at vi har varer nok, så det stilner af nu, fortæller uddeler Leif Fisker.

Interviewet foregår på telefonen, for Leif Fisker må klare opgaverne hjemmefra i dag, mens souschefen tager ledertørnen i butikken.

- Vi har delt medarbejderne op i to hold, der ikke må møde hinanden. Det skal sikre, at hvis medarbejderne på det ene hold bliver syge, er vi et andet hold med raske folk, siger Leif Fisker.

I risikozonen

Han tilføjer, at der derudover er lavet en aftale i distriktet, så medarbejdere fra én butik kan hjælpe en anden, hvis det skulle gå helt galt.

- Vi er da i risikozonen, i og med vi har en sindssyg stor berøringsflade. Selvfølgelig tænker vi over det, men det er ikke noget, der fylder i hverdagen. Vi kæmper for at sikre, at der er varer på hylderne til vores kunder, og alle tager det med megagodt humør, siger Leif Fisker.

Han har i dag fire ungarbejdere inde på ekstra timer.

- En del af vores ungarbejdere har heldigvis tid til at arbejde ekstra timer for at hjælpe med det store varepres. Så giver vi den gas og spiser en pizza sammen om aftenen. Jeg er både glad for og stolt af, at mit personale tager den alvorlige situation på den måde, siger han. En vigtig del af hans opgaver er at sikre, at alle medarbejdere kender sundhedsstyrelsen forebyggende regler samt de ekstra tiltag, der kommer fra Coop.

- Medarbejderne ved, at de ikke skal komme for tæt på hinanden og kunderne, og at håndhygiejne er ekstra vigtig. Vi spiser frokost i små hold og sidder kun én ved hvert bord, fortæller Leif Fisker.

Vigtig kommunikation

Rundt omkring i butikken hænger skilte med Sundhedsstyrelsens retningslinjer, og dem lægger uddeleren også ud på Facebook, hvor han i det hele taget holder kunderne underrettet om situationen - og om at de skal passe på hans medarbejdere.

”Så er der kommet friske forsyninger, og disse dygtige medarbejdere knokler for at holde gang i hjulene. Vi takker igen for jeres forståelse og glæder os til at se jer i Super- Brugsen Støvring,” står der eksempelvis fredag den 13. marts kl. 18.23, da varerne til butikken var forsinkede.

Leif Fisker har ikke måttet sende personale hjem, fordi de på grund af deres helbred er ekstra sårbare over for corona-virussen.

- Men jeg er blevet kontaktet af et forældrepar, der arbejder i sundhedssektoren. De skal passe ekstra på med ikke at blive smittet, og de ville gerne, at deres barn ikke skulle arbejde. Det har jeg selvfølgelig stor respekt for, siger uddeleren.

Når han sidder hjemme og arbejder, har han det administrative ansvar og dermed også kontakten til baglandet.

- Vi får nye meldinger fra Coop løbende, om hvad der sker og hvilke forholdsregler, vi skal tage. På Coops hovedkontor er der faste møder morgen og eftermiddag, hvorefter vi får de seneste meldinger om nye tiltag og varesituationen. Det giver jeg videre til min souschef i butikken. Den, der er i butikken, skal til gengæld være ekstra skarp på at have overblik og uddelegere opgaverne, siger Leif Fisker.

Opdateret 10. nov 2020