Alle kasseterminaler skal udskiftes i Coop
Transformeringen af Coop Danmark til en mere moderne og digital dagligvarekoncern foregår allerede nu på flere fronter. Både i og bagved butikkerne. F.eks. foregår gravearbejdet lige nu ude foran mange af Coops butikker, hvor udlægningen af fibernet til 1.000 butikker er en forudsætning for at få en stabil it-infrastruktur og komme op at køre på de digitale løsninger, som Coop ønsker at implementere de kommende år.
Samtidig har flere af butikkerne allerede fået et anderledes vareudvalg, blandt andet fra lokale fødevareproducenter, og hvor det på sigt er målet, at alle butikker får et mere varieret og forskelligartet udvalg.
Et område, hvor Coop til gengæld ønsker ens standarder, er på den efterhånden ældre kasse-terminalpark. Her står samtlige over 4.000 kasseterminaler nemlig foran udskiftning inden for en kortere periode. En investering, der kan løbe op i et større tocifret millionbeløb.
- De er meget tæt på at være end of life. Størstedelen har levet i over 10 år, og da vi frem-over ønsker ens standarder på vores kasseterminaler, står vi foran at udskifte alle terminaler i denne her proces. Planen er, at vi udruller de første terminaler i løbet af 2019, siger Kræn Østergaard Nielsen, teknologidirektør hos Coop.
SAP på valg
Han fortæller, at udskiftningen også omfatter de selvstændige brugsforeninger, der indenfor de senere år har investeret i nye terminaler, og at det er noget, man naturligvis forsøger at tage højde for i udrulningen.
Ifølge Kræn Østergaard Nielsen var udskiftningen af kasseterminalerne kommet, uanset nye it-systemer eller ej.
- Vores digitaliseringsprogram handler primært om processer i forretningen, og hvad det er for en forretning, vi vil skabe. Derfor handler det om masser af andre ting end it. Nu skal vi først i gang med at beslutte, om vi vil køre med SAP Retail som fundamentsystem eller ej. Dernæst skal vi vælge vores partnere og sikre god tid til at teste, inden terminalerne bliver sat op i butikkerne.
- Udskiftningen af fundamentsystemet er en kæmpe rygmarvsoperation men kun et blandt 12 projektspor, hvoraf flere kommer rigtig tæt på vores kunder, så vi blandt andet sikrer, at vi får 1.200 forskellige butikker med lokalt space og sortiment. Et andet projekt handler om at blive bedre til at forecaste, så vi optimerer vores lagrer og minimerer udsolgtsituationer. Vores kasseterminaler bliver også et selvstændigt projekt. I sidste ende handler det om at gøre hverdagen lettere for vores kunder og medarbejdere, siger teknologidirektøren.