Afgørelse fra Forbrugerombudsmanden kan blive en bombe under loyalitetskort

Coop 22. jan 2016 -
This describes the image
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen Foto: Forbrugerombudsmanden

Både Coop og Dagrofa benytter betalingskort som loyalitetskort.

Både Dagrofa og Coop benytter kundernes betalingskort til at indsamle oplysninger om deres faste kunders indkøbsmønstre, når de skal give kunderne specielle tilbud.

Dagrofas Meny-kæde har for kort tid siden indført, at kunder kan tilmelde deres Dankort som loyalitetskort og dermed få målrettede tilbud, og Coops Mastercard fungerer som både betalingskort og loyalitetskort.

Men det er ifølge Forbrugerombudsmanden ikke nødvendigvis tilladt, og ifølge Betalingstjenesteloven hjælper det ikke, at kunden har givet sit samtykke.

Jurist og chefkonsulent ved Forbrugerombudsmanden, Annette Creve-Fræmohs, vil ikke udtale sig om konkrete tilfælde, men siger, at hvis et loyalitetskort er sammenkædet med et betalingskort, hvilket er lovligt, skal det kunne fungere, som var det to adskilte kort.

- Kunden skal i hvert enkelt tilfælde ved kassen kunne sige nej til, at oplysninger om hendes køb bliver opbevaret. Fuldstændig som hvis hun valgte at lade loyalitetskortet blive i pungen, siger Annette Creve-Fræmohs og tilføjer, at det er lovligt, at kunden opnår rabatter ved brug af betalingskortet som loyalitetskort.

Undersøger sagen

Forbrugerombudsmanden har i en sag fra 2014 vurderet, at forbuddet kun omfattede banker og andre udbydere af betalingstjenester, men ifølge en ny afgørelse gælder det altså også butikkerne.

- Det vil efter vores opfattelse være i strid med betalingstjenesteloven, hvis en butik kortlægger en kundes forbrugsmønstre på baggrund af oplysninger om, hvor kunden bruger sit betalingskort, eller hvad kunden køber. Grundlæggende skal forbuddet beskytte kunderne mod, at deres oplysninger bliver misbrugt til markedsføring eller andre uvedkommende formål, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

Dagrofa vil nu undersøge sagen.

- Umiddelbart tænker vi ikke, at de nye rammer vil ramme os, men vi er i færd med at undersøge sagen for at være helt sikre, siger kommunikationsdirektør Markela Dedopoulos.

Det er endnu ikke lykkedes at få en kommentar fra Coop.

Dansk Handelsblad følger sagen.

Opdateret 10. nov 2020