365 discount hæver frugt og grønt-salget markant under momsfri kampagne

Coop 5. feb 2024 -
This describes the image
Foto: Coop Danmark
  • I uge 4 fjernede Coops discountkæde moms på frugt og grønt. Det bonede ud på salget, der steg ca. 40 pct. 

Skrevet af: Søren Tougaard

I uge 4 kørte 365 discount initiativet "Skær Momsen", hvor de fra den 25. januar til den 1. februar fjernede momsen på alle varer inden for frugt og grønt i samtlige butikker ca. 369 butikker.

De offentliggjorte salgstal, viser tydeligt, at kædens kunder har reageret positivt på de nedsatte priser i frugt og grønt-afdelingen.

Frugt steg således med 43 pct. i hele ugen, mens grønt-salget steg med 37 pct. Det er et resultat, som kædedirektør for 365 discount håber for alvor giver genklang på Christiansborg i debatten om differentierede moms på fødevarer. 

- Det er jo anden gang, vi investerer massivt i sådan et initiativ, og de aktuelle tal slår endnu hårdere ud, end de gjorde i 2022. De danske forbrugere viser mig, og forhåbentlig også politikerne, at der er en vej at gå for folkesundheden. Vi ved, at frugt og grønt er sundere tilvalg, og for os er det også en opfordring til Christiansborg om at sænke momssatsen på disse varer. Om det er permanent, eller om der findes andre løsninger, vil jeg lade være op til politikerne. Jeg synes, vi fra handelen har sendt et klart signal nu, siger Michael Tilsted.

Dyrt at gøre permanent

365 discount er tidligere blevet spurgt, hvorfor kæden ikke gør dette initiativ permanent, og svaret er ganske enkelt: Det er for dyrt.

Kæden er dog klar til at investere i nye løsninger og viser forståelse for, at andre varer, som ikke falder ind under kategorien sund, måske skal pålægges afgifter eller lignende.

- Nogen siger, at de sparede penge, der lander mellem hænderne på forbrugerne, muligvis bliver brugt på usunde varer. Det vil jeg ikke være dommer over, og jeg vil ikke komme med en løftet pegefinger til forbrugerne. Jeg vil bare appellere til, at politikerne kommer på banen med nogle løsninger, som vi kan drøfte for at imødekomme forbrugernes ønsker. Måske ser jeg ikke selv løsningen, men der er brug for debatten, og jeg vil starte med mit møde med skatteministeren, lyder det fra Michael Tilsted.

Lidl fjerner momsen i februar

Den internationale discountkæde Lidl har i hele februar fjernet momsen på frugt og grønt for sine Lidl Plus-kunder. Det svarer til en rabat på 20 pct.

Kæden begrunder rabatten med, at den ønsker at motivere flere kunder til at få mere grønt i kosten.

Maria Lovecchio, som er indkøbsdirektør i Lidl Danmark, siger om initiativet, at kæden løbende ser på mulighederne for at give deres kunder bedre muligheder for at træffe sundere valg:

- Vi ved, at pris i høj grad påvirker kundernes forbrugsvaner og har en betydelig indflydelse på, hvad de putter i kurven. Derfor er lavere priser på sundere fødevarer afgørende for at fremme en sundere livsstil. Det bliver simpelthen for udfordrende at erstatte slikposen med en bakke bær, hvis det udover at være en fristelse i sig selv også er dyrere.

 

 

Opdateret 5. feb 2024