130 Dagli'Brugser skal fornys inden 2017
En ombygning af knap halvdelen af Dagli'Brugserne skal sammen med markant flere måltidsløsninger og en udvikling af kaffekonceptet styrke både omsætning og indtjening i kæden af Lokal- og Dagli'Brugser.
Det fortæller kædedirektør Jesper K. Andersen.
- Det nye Dagli'Brugs-koncept er en succes, og omsætningen er steget med mindst 10 pct. i de ni butikker, som vi har bygget om efter det nye koncept. Gennemsnitskøbet er steget med cirka 5 pct., siger Jesper K. Andersen.
De ni "nye" butikkerne oplever samtidig, at sammensætningen af indkøbet har ændret sig.
- Tidligere har mange brugt os som kiosk, og det har vi accepteret, og de kunder har vi gjort mere for med vores nye, store kioskområde. Men samtidig sælger vi i dag forholdsvis færre af de traditionelle kioskvarer, som har en lav avance, mens vi sælger mere convenience og flere dagligvarer - ikke mindst kød, frugt og grønt og vin. Det betyder, at indtjeningen også er højere, siger kædedirektøren, der som mål havde sat sig, at de "nye" butikker skulle øge salget med 10 pct. og avancen med 0,5 pct.
- Og det lever vi til fulde op til, siger han.
Fire mio. kr. for en totalrenovering
I februar var Jesper K. Andersen med til at indvie den medlemsejede Dagli'Brugs i Glejbjerg. Den var kædens første i det nyudviklede koncept, der med flere convenience- og ferskvarer, en hyggelig stemning af dagligstue og et stort kioskområde skulle relancere Coops kæde af lokalbutikker, der af flere var mere eller mindre dødsdømte.
Noget tyder på, at den dødsdom er udsat på ubestemt tid.
I hvert fald forventer Jesper K. Andersen, at i alt 39 butikker er ændret til det nye koncept inden nytår.
- Butikkerne står i kø for at konvertere til "Fremtidens Dagli'Brugs", men vi kan simpelthen ikke nå flere end 30 mere i år, siger Jesper K. Andersen, der dog har en ambitiøs drøm for 2016.
- Hvis den gode udvikling fortsætter, er det min plan, at vi skal ændre 100 butikker i 2016, siger han og tilføjer, at det koster fire millioner kroner, hvis en butik skal totalrenoveres.
- Koncept-ændringen kan klares for én million, hvis butikken ikke er nedslidt, siger Jesper K. Andersen.
Mange flere måltidsløsninger
Han er i skrivende stund på vej hjem fra et kædeseminar, hvor han har været sammen med kæderåd, medarbejdere på kædekontoret og kædens salgschefer for at diskutere udvikling af konceptet.
- Vi skal blandt andet udvikle vores kaffekoncept med fokus på oplevelsen og historien om vores Cirkel-kaffe. Det handler både om smagen og det visuelle udtryk i kaffebaren, siger kædedirektøren, der i dag oplever, at de lokale borgere benytter de "dagligstuer", der er indrettet i flere af de "nye" butikker.
- Nogle sætter sig bare ned og drikker en kop kaffe. Til dem skal vi have gode tilbud på kaffe med tilbehør. Men dagligstuen er også blevet et sted, hvor lokalsamfundets foreninger holder møde. Det skal vi også udnytte, så vi i endnu højere grad bliver et uundværligt sted, hvor borgerne mødes, siger han.
Vil skabe madfællesskaber
Borgerne kan også benytte "dagligstuerne" til madfællesskaber, og kæden skal som resten af Coops butikker have et større udvalg af måltidsløsninger.
- Vi har i forvejen et stort udvalg af blandt andet C-produkter som sandwich og salater, men det er vi i Coop i øjeblikket i gang med en offensiv udvikling af. Mange Lokal- og Dagli'Brugser ligger i sølvbryllupskvarterer med mange singler og ældre ægtepar, der ikke længere har hjemmeboende børn. Til dem er det oplagt med flere madretter, der kan tilberedes på under et kvarter, siger kædedirektøren.
- Vi vil gerne være med til at skabe madfællesskaber, der kan være en vigtig del af lokalsamfundet. Det er oplagt at lægge op til, at man kan spise vores måltidsløsninger i butikkernes "dagligstuer", siger han og udelukker ikke, at der kan stå en mikroovn til fri afbenyttelse i en "dagligstue".
Butikkerne i kæden, der består af i alt 359 Lokal- og Dagli'Brugser, omsatte i 2014 for 6,8 mia. kroner, og det tal, satser Jesper K. Andersen på, vil ligge en lille smule højere med udgangen af 2015.
- Det er svært at sige med sikkerhed lige nu. Det dårlige vejr i juni og juli satte - efter et omsætningsmæssigt godt forår - sine negative spor på salget i vores butikker, der også har turister som kunder. Men august ligger flot, og kæden ligger samlet nu lidt over indeks 100, siger han.
En del af den øgede omsætning skal komme fra LokalBrugserne, hvis koncept blev fornyet for et par år siden.
- Det er oplagt at overføre nogle af de bedste ideer fra Dagli'Brugsen til LokalBrugserne, siger Jesper K. Andersen.
Tekst og foto: Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk