Thor Skov Jørgensen bliver ny topchef for kriseramte Coop

Coop Danmark - Navne 6. jun 2024 -
This describes the image
Foto: Coop Danmark
  • Der venter talknuseren og den tidligere kædedirektør for Føtex noget af en opgave med at få ført Coop tilbage i plus efter kæmpetab

Skrevet af: Søren Tougaard

Det er en talknuser-profil med dyb indsigt i dagligvarehandlen og konkurrenten Salling Group, som Coop Danmark får for bordenden som ny adm. direktør. 

Nuværende finansdirektør hos Coop Danmarks medejer OK, Thor Skov Jørgensen, er også tidligere kædedirektør i Føtex og udpeget som profilen, der skal vende udviklingen i Coop fra dyb afgrundskrise til en overskudsforretning med trecifrede millioner på bundlinjen. 

Sidste år havde Coop et driftsresultat på minus 717 mio. kr, mens bundlinjen udviste et tab på hele 2,3 mia. kr. efter kæmpe nedskrivninger på næsten 1,8 mia. kr.  

Med andre ord er opgaven gigantisk for 42-årige Thor Skov Jørgensen, der i sin karriere endnu ikke har haft en CEO-titel på CV'et, før han starter som ny topchef for Coop Danmark om få uger den 19. juni. 

 Alligevel er Coops bestyrelse sikrer på, at de har fundet den rette til opgaven. 

- Efter at vi har haft en grundig afdækning af mulige kandidater, er vi overbeviste om, at vi med Thor har fundet den helt rigtige CEO til at stå i spidsen for de omfattende forandringer, som Coop skal igennem. Jeg har haft fornøjelsen af at lære Thor at kende igennem de seneste 6 måneder og har mødt et godt menneske, en god leder og en yderst kompetent dagligvareleder. Thor vil sikre et stærkt fokus på drift og lønsomhed og samtidigt styrke Coops særkende, herunder vores kollegaers potentiale og forstærke Coops position på markedet, siger bestyrelsesformand Jeff Gravenhorst, der i en kort periode også har været midlertidig topchef, inden en ny var udpeget. 

Coop indgik for knap to måneder siden en historisk aftale med OK, der indebærer, at OK køber en del af Coop Danmark og sammen med Coop amba tilfører selskabet to mia. kr.  i ny kapital. Med aftalen får OK bestemmende indflydelse over Coop Danmark. Lige nu afventer aftalen konkurrencemyndighedernes godkendelse.

- Jeg glæder mig til sammen med mine 40.000 nye kollegaer at genrejse Coop til glæde for de to millioner medlemmer og de ca. 800.000 kunder, der hver dag handler i Coops butikker. Det vil kræve et enklere og mere handlekraftigt Coop, hvor samspillet mellem butikker og alle centrale funktioner er afgørende. Ligesom det også vil kræve, at vi bygger videre på Coops særkende og DNA: De unikke varemærker, ansvarligheden og den lokale forankring, som har skabt virksomhedens unikke historie. Vi skal have levende, travle, lokalt forankrede butikker, hvor medarbejderne er glade for at arbejde og kunder elsker at handle, siger Thor Skov Jørgensen

Samme profil som sin forgænger

Det er ingen overraskelse, at Thor Skov Jørgensen bliver ny Coop-topchef. Han var også en af tre mulige kandidater, som Dagligvarehandlen havde på blokken, da vi tidligere har givet vores bud på en afløser efter Kræn Østergård Nielsen.  

Thor Skov Jørgensen er både driftssikker og analytisk skarp. Han har fået skærpet sine evner yderligere hos Salling Group, der er en velsmurt maskine i at "producere" den ene CEO-profil efter den anden i dansk erhvervsliv. 

På mange måder minder Thor Skov Jørgensen om sin forgænger på topchef-posten i Coop. Begge har en konsulent-fortid fra henholdsvis Boston Consulting Group og McKinsey. Begge talknusere, der blev forfremmet fra et job som CFO til CEO for første gang - og begge i starten af 40'erne. 

Dertil har Thor Skov Jørgensen den klare fordel, at han har kædedriftserfaring fra sin tid som kædedirektør i Føtex i 4,5 år, hvorefter han blev Executive Vice President for Salling Groups e-commerce og digitale udvikling.

Han forlod Salling Group i marts 2023 for at blive genforenet med Michael Løve, der i dag er CEO i energikoncernen OK - og før det kædedirektør i Netto. 

Coop Danmark meddeler, at Thor Skov Jørgensen først vil komme med konkrete udmeldinger, når aftalen med OK er godkendt af konkurrencemyndighederne, hvilket forventes at ske i slutningen af denne måned.

På Linkedin uddyber dagens hovedperson i dansk dagligvarehandel sit jobskifte: 
- Coop befinder sig i en svær tid. Derfor er opgaven stor, men enkel. Coop skal genskabes som en stærk, lokal forankret, ansvarlig og lønsom dagligvarekoncern. Det har Coop været før – og det skal Coop blive igen. Jeg finder opgaven med at genskabe Coop både spændende og meningsfuld. Coop er en unik virksomhed med enorm samfundsmæssig betydning – både for Coops mange loyale kunder, de mange medarbejdere og ikke mindst alle de lokalsamfund, som Coops butikker er en del af i alle kroge af Danmark.

Coop har ca. 950 butikker og havde en samlet omsætning på lidt under 47 mia. kr. sidste år. 

 

 

   

 

Opdateret 7. jun 2024