Dødsdømt brugs i Dalby får syvende uddeler på 146 år

Coop Danmark - Navne 27. feb 2023 -
This describes the image
Jægerspris Brugsforening havde indkaldt sine medlemmer til møde, hvor bestyrelsen havde givet dem tre måneders ultimatum: Brug butikken, eller vi lukker den! Michael Andreasen havde på det tidspunkt været souschef i fire år i Brugsen i Jægerspris, da hans daværende chef uddeler Jørgen Christiansen spurgte, om han »ville på sommerferie i Dalby« Det var i 1990.    Foto: Flemming Effersøe
  • Uddeler Michael Andreasen viste vejen for de lokale, så de stadig har en dagligvarebutik. Nu stopper han efter 33 år i samme butik

Brugsen i Dalby var i 1990 tæt på at lukke efter tre år med et samlet underskud på op mod en million kr. Og det lille landsbysamfund mellem Jægerspris og Skibby ville have delt skæbne med hundredvis af andre landsbyer, som op gennem 1980’erne og 1990’erne mistede byens sidste dagligvarebutik.

Men butikken blev reddet på målstregen takket været en ung, engageret uddeler, en modig bestyrelse i Jægerspris Brugsforening (Nu Hornsherred Brugsforening), massiv opbakning fra lokalsamfundet og kollektivet Svanholm.

This describes the image

 

Det seneste kapitel for Michael Andreasen som uddeler i Dagli’Brugsen Dalby gennem 33 år slutter i morgen tirsdag, når der er skiftedag i butikken på Hornsherred med butikkens souschef gennem de seneste to år Søren Petersen, der overtager uddelerstafetten.

Samlet set er det blevet til 44 år for Michael Andreasen i brugsforeningsbevægelsen. Han begyndte som elev i brugsforeningen i Skævinge i Nordsjælland. Men han slipper ikke helt butikken, og hans hjertebarn i Dalby. 

Det får lov at fortsætte nogle år endnu.  Men på et lavere blus med færre timer, der giver tid til at holde fri i weekender, holde ferie og sove igennem om natten uden potentielle sms-alarmer på mobilen for indbrud eller kølenedbrud.

Hvor er kunderne? 

Det er slidte knæ og hofter, som sætter en stopper for den snart 60-årige Michael Andreasens lange arbejdsliv med lange arbejdsuger, som han har haft, siden han som 27-årig overtog den dengang dødsmærkede butik tæt ved den kendte kollektiv Svanholm.

Kollektivet med aktuelt 80 voksne og 40 børn har gennem årene har været en ikke uvæsentlig livsnerve og inspiration for Michael Andreasen og butikken. Men også for Coop, dengang FDB, der fik levereret økologiske gulerødder fra kollektivet til sine butikker.

Dalby er i sig selv en liden landsby, der normalt ikke ville kunne holde liv i en moderne og velassorteret dagligvarebutik. Indkøbscenter og discountbutikker har de seneste 30 år ændret indkøbsmønstret. Men allerede da Michael efter en tjans som ferieafløser i butikken fik tilbuddet om at overtage uddelerjobbet, var butikken ikke et oplagt bud på som en aktør på fremtidens dagligvaremarked.

- Hvor er kunderne, var det spørgsmål, som den purunge uddeler fik stillet flere gange tilbage i 1990. 

- Jeg kiggede mig omkring og konstaterede, at butikken ligger i et smørhul omgivet af mindre bysamfund som Dalby Huse, Kyndby, Kyndby Huse og Venslev. Der er stadig syv km til nærmeste større by, som er Jægerspris og fem km til Skibby, siger Michael Andreasen.

Tre år senere var det rygtedes på FDBs hovedkontor i Albertslund, at Brugsen i Dalby, der i mellemtiden var kommet med i det nye kædefælleskab Dagli’Brugsen, havde trodset butiksdøden, som på det tidspunkt hærgede de mindre samfund med fuld styrke.

- Bjarne Møgelhøj (FDB’s daværende formand) kom sågar forbi for at få at vide, hvad vi gjorde for at holde liv i butikken, fortæller Michael Andreasen over en kop kaffe og en tørkage på butikkens førstesal, der frem til 1995 var bopæl for butikkens forrige uddeler Knud Andersen, der fik 30 år på pladsen. 

Søren Petersen, 38 år, bliver den syvende uddeler, siden brugsforeningen blev stiftet i 1877.

Han overtager en butik i topform, hvor fryse- og kølemøbler er blevet skiftet ud tide, så energikrisen ikke blev livstruende for butikken. Blot ærgrer Michael siger over, at han ikke nåede at få solceller på taget. 

- Men så bliver det til gengæld en god opgave for Søren som ny uddeler at få realiseret, siger han.

Kæden gav ekstra styrke

Der kom ekstra skub i omsætningen i kølvandet på etableringen af Dagli’Brugsen kæden i 1992 med efterfølgende fælles markedsføring og strammere styring af sortimentet og søndagsåbent fra 1993 som led i en forsøgsordning. 

Uddeleren fremhæver de to kædedirektører; først Ole Høegh Lorentzen og senere Preben Jensen for at have udviklet kædens sammenhold og selvforståelse, hvad der blev manifesteret på et seminar på Andelsskolen i Middelfart (nu kursuscenter Severin, red.), hvor uddelerne udfordrede sig selv og deres begrænsninger ved at gå på glødende kul. Og for de stærke i troen skete det uden at få vabler på fødderne.

- Det var ret vildt. Vi lærte at overvinde os selv. Vi var ikke bare konger i vores egen lille verden. Vi var en del af noget større, som gjorde os stærkere, mindes Michael Andreasen.

Udover en stærk kultur i kæden var søndagsåbent med til at give liv til forretningen helt frem til afskaffelse af lukkeloven i 2012, hvor også de store butikker kunne holde åbent. Siden har helligdag-åbnet kun været forbeholdt mindre butikker.

Omsætningen kulminerede i 2007

I 2007 kulminerede butikkens omsætning tæt ved 50 mio. kr. inklusive moms og brændstof fra et nærliggende OK-tankanlæg. I de efterfølgende år er omsætningen stagneret på nogenlunde samme niveau.

- For 10 år siden måtte vi afgive en omsætning på ca. én mio. kr. efter at SuperBrugsen Jægerspris blev moderniseret, åbningen af indkøbscenteret Sillebroen i Frederikssund og søndagsåbent hos flere konkurrenter, fortæller Michael Andreasen.

Men butikken kom ret hurtigt tilbage på sporet, da Spar-købmanden i Venslev måtte lukke butikken.

This describes the image

Sammen med flere erfarne salgsassistenter som bl.a. Anette Juul Jensen, der bl.a. har arbejdet i butikken næste lige så længe som uddeleren, er der gennem årene opbygget en sammentømret gruppe af medarbejdere, der altid er parate til at give kunderne den service og nærvær, som er kædens særkende.

- Vi har altid haft en udstrakt vilje til at skaffe de varer, som kunderne ønskede. Og det er selvfølgelig en fordel, at vi altid har kunne trække på et større sortiment i moderbutikken i SuperBrugsen Jægerspris, siger Michael Andreasen.

Han glæder sig over, at det for fem år siden lykkedes at samle halvøens selvstændige brugser i Hornsherred Brugsforening, da Dagli’Brugsen Skuldelev kom med sammen med butikkerne i Jægerspris, Dalby og Kulhuse. Med den store pengetank fra Hornsherred Brugsforening blev den gamle butik i Skuldelev erstattet af et nyt og moderne anlæg i 2020.

Fra karduspapir til Coop One

Michael Andreasen kan som mange af sine kolleger, der har haft ansvaret for en butik gennem fire årtier, se tilbage på en tid, hvor IT og EDB endnu var fremmedord og blok, pen og karduspapir med fysiske kasserapporter og varebestillingslister var hverdag. Nu er er al kommunikation, der har med varer at gøre mellem leverandører, butikker og hovedkontor digitaliseret, så varerne bliver automatisk genbestilt og hyldeforkanternes papir er blevet elektroniske, så priserne kan rettes med et tryk på et tastatur.

- Coop One, som det nye it-system hedder, bliver sikkert et godt redskab for min efterfølger, men jeg har kæmpet med børnesygdomme og dermed huller på hylderne og frustrerede lokale leverandører af brød og jordbær, som har skulle sætte sig ind i nye rytmer og rutiner, der ikke har gjort deres liv nemmere. De er jo mere bønder og bager end it-nørder, siger Michael Andreasen.

Convenience, økologi og planter

Ændringen af varesortiment siden 1990’erne har ifølge Michael Andreasen også været markant. 

- Som en udpræget landbutik har vi stadig et pænt salg af kartofler og medisterpølse. Men udviklingen af convenience og økologi har i den grad formet sortimentet de seneste tredive år. Vi fik i 90’erne pallevis af eddike og sukker hjem i syltesæsonen. Og der var stort set ingen økologisk mælk. Nu er det convenience, færdigretter, frugt og grønt, frost og specialiteter, der bliver efterspurgt.

- Det kræver faktisk en hel del mere end engang at imødekomme kundernes ønsker og behov. For der er mange flere valg. I virkeligheden er det kunsten at balancere købmandskabet og kundeønskerne for at skabe en levende og lokal butik, siger Michael Andreasen.

Blomster og planter har desuden været en varekategori, som Dagli’Brugsen i Dalby med succes har brugt som løftestang til at trække kunder til fra et større opland, hvor det kræver en længere køretur at komme til en planteskole.

- Og så har vi brugt planterne ude foran butikken til at byde kunderne velkommen. Det gælder også sommerhusgæsterne og turisterne på vej til Orø i Holbæk Fjord via kabelfærgen fra Hammer Bakke. Dem har vi satset meget på, siger Michael Andreasen.

 

This describes the image


Uddeler Michael Andresen og salgsassistent Anette Juul Jensen har siden 1991 dannet professionelt parløb i Dagli’Brugsen Dalby.

 

Opdateret 28. feb 2023