Sommertema: Varesikring kan øge salget i butikken

Butikstyveri 28. jul 2023 -
This describes the image
Købmændene er aktive med at indføre varesikringer med mere diskrete alarmer ved udgangsdørene. Nordic Retail
  • Flere købmænd sætter sikring på dyre varer og kan dermed eksponere varerne bedre

Skrevet af: Henrik Denman

Mange købmænd har travlt med at installere tyverisikring på varer som dyrt kød og vin, fordi de er attraktive for butikstyvene.

Generelt oplever købmænd svind af dyrt kød og vin og champagne. Hos mange Meny-købmænd vælger slagteren, når han går hjem, at fjerne det dyre kød og låse det inde, for der er ikke nogen i slagterafdelingen i weekenden til at holde øje med kødvarerne. Supermarkederne oplever også, at vinmanden fjerne de dyre flasker champagne, når han kører hjem om fredagen, og de bliver låst inde. Så bliver de varer ikke solgt, og derfor går butikken glip af et salg. 

Når butikken derfor sikrer sine dyre varer, kan de lade dem være fremme. 

–Tyverier er et stort problem for detailhandelen. De brancher, som er mest aktive med at få installeret sikringsløsninger i deres butikker, er købmændene, byggemarkeder og apoteker. De lider alle af butikstyverier. Desuden er vi i gang med en del tankstationer, siger Jesper Schønnemann, salgschef i Nordic Retail. Firmaet er i dag en af de største leverandører af Checkpoint varesikringsløsninger til detailhandlen.

– Det store problem for mange dagligvarebutikker i dag er de professionelle tyve, for de stjæler eftertragtede mærkevarer som Red Bull, Marabou chokolade og Nescafë, og det er udelukkende til videresalg. De store kæder oplever, at de får tømt hylder med de kendte mærkevarer, som er let omsættelige på hælermarkedet, tilføjer han.

Flasker kommer frem

I andre dagligvarebutikker har de valgt at lave en beholder i køledisken med lås på til det dyre kød. Men det betyder, at det dyre kød ikke bliver solgt.

Supermarkeder, der tidligere havde vin stående bag disken i kiosken og i dag stiller flaskerne frem i butikken med alarmer på, oplever at sælge omkring 20 pct. mere end tidligere. 

Kunden får også en anden oplevelse på indkøbsturen. Når kunden går rundt i butikken, står der i dag i mange butikker f.eks. en palle med gin og tonicvand ved siden af, og så ryger det nemmere i indkøbsvognen. Man tænker ikke på samme måde, når man skal gå i kiosken for at hente det.

Nordic Retail har designet varesikringsetiketter med Meny eller Spar logo på, og derfor ser tyven ikke på samme måde, at det er en alarm.

Mange af supermarkederne oplever meget svind. Det gælder også Meny i Rønne, som nu har fået installeret varesikring fra Checkpoint. De er meget plaget af tyveri især om sommeren, som er den store turistsæson på Bornholm. De har fået installeret den nyeste version af meget små antenner, som ikke optager plads. 

Hælervarer fra butikker

Stadig flere tankstationer ser også muligheder i, at de kan sælge mere spiritus. Tidligere har det dyre vin og spiritus stået bag disken, og nu vælger man at stille det frem i butikken og dermed skabe et mersalg. De vælger at sætte en flaskealarm på toppen af låget og en varesikringsantenne ved udgangen. 

– Den investering, en tankstation foretager, tjener sig hjem på et halvt år, fordi den sælger så meget mere spiritus. Faktisk har nogle af spiritusleverandørerne valgt at være med til at betale for varesikringen, siger Jesper Schønnemann.

Også apoteker er i høj grad plaget af butikstyverier i disse år. 

– De tjener ikke meget på den receptpligtige medicin. I dag tjener apotekerne især på salg af personlig pleje som cremer. Apotekerne er også hårdt ramt af tyverier, fordi de sælger mange dyre cremer, og derfor vælger stadig flere at installere varesikring. I branchen er der stor efterspørgsel på varesikring, siger Jesper Schønnemann.
 

Opdateret 27. jul 2023