Sommertema: Butiksansatte skal ikke spille helte
-
HK Handel: Det er altid arbejdsgiverens ansvar at tilbageholde eller tilkalde hjælp i tilfælde af tyveri
Det er HK Handels erfaring – på baggrund af mange samtaler med medlemmer - at der er flere episoder end hidtil med tyveri.
Dertil kommer en stadig mere rå tone generelt blandt kunderne, hvad der er med til at belaste det psykiske arbejdsmiljø blandt medarbejderne. Tendensen til en mere rå tone er gennem årene flere gange blevet bekræftet af HK-undersøgelser.
- Som medarbejder skal man ikke være med til at tilbageholde en tyv. Det er ikke til at vide, hvordan en formodet tyv reagerer, hvis vedkommende bliver tilbageholdt i butikken. En sådan situation er uforudsigelige og potentiel farlig. Derfor bør det være arbejdsgiver eller personer med særlige kompetencer på området, som varetager opgaven, siger arbejdsmiljøkonsulent Henriette Bjerg Mahrt, HK Handel.
Hun vurderer, at arbejdsmiljøet i dagligvarehandlen er presset og lunten kan være kort hos nogle kunder. I HK Handel erfarer man fra medlemmer, at den udadreagerende adfærd fra kunder er taget til i styrke i takt med inflationen og de stigende priser på dagligvarer.
- Det er vigtigt, at arbejdsgiverne og lederne er klædt på til at forstå, hvor galt det kan gå. Det har store konsekvenser for medarbejderne, hvis eller når de bliver involveret i ubehagelige eller farlige situationer. Her er det vigtigt, at lederen i butikken hurtigt tager hånd om sine medarbejdere, så de kan udføre arbejdet sikkert og sundt, siger Henriette Bjerg Mahrt.
Husk dialogen
Udover instruktion og retningslinjer er det ifølge HK Handel vigtigt at følge op med dialog, så medarbejderne har en klar idé og viden om, hvordan de skal handle i givne situationer.
På Arbejdstilsynets hjemmeside er der blandt andet er et afsnit om vold og trusler.
Fysisk vold er angreb mod kroppen, fx overfald, forsøg på kvælning, knivstik, spark, slag, skub, benspænd, fastholdelse, kast med genstande, niv, bid, krads eller spyt.
Psykisk vold er trusler om vold og anden krænkende adfærd, fx trusler på livet, trusler om hærværk mod arbejdspladsen, trusler, der vedrører medarbejdernes familie eller venner, eller trusler, der vedrører medarbejdernes ejendele.
Det er ifølge Arbejdstilsynet vanskeligt at løse problemet med vold og trusler, hvis der på arbejdspladsen er mange forskellige opfattelser af, hvad en trussel er, og hvornår der er tale om vold. Det må ikke være op til den enkelte medarbejder, der f.eks. er blevet skubbet eller spyttet på, at spekulere på, om det var en voldelig hændelse.
HK Handel mener, at ledelsen og medarbejderne f.eks. på et personalemøde bør diskutere, hvad man opfatter som vold på den pågældende arbejdsplads med udgangspunkt i Arbejdstilsynets definition af begrebet, så alle har den samme forståelse. På den måde kan arbejdspladsen få en ensartet registrering og dermed et overblik over episoder med vold og trusler. Det kan være grundlaget for arbejdspladsens læring af voldelige episoder og for en systematisk og fælles indsats for at forebygge og håndtere vold og trusler fremover.