Investeringsanalytiker: Royal Unibrew bliver anerkendt for sit samfundsansvar
-
Næste store mål for Danmarks næststørste drikkevarekoncern er klimamålene i Science Based Target initiative. Dagligvarehandlen.dk bringer i den kommende tid flere eksempler på, hvordan store danske føde- og drikkevarevirksomheder arbejder med deres klimamål
Royal Unibrew er anerkendt af investeringsanalytikeren Morningstar Sustainalytics som “ESG Industry Top Rated”. Det betyder, at Danmarks næststørste drikkevarekoncern som et aktieselskab er blev vurderet på miljø-, samfunds- og ledelsesmæssige forhold, der er afgørende for bæredygtigheden af virksomheder og samfund over hele verden.
Royal Unibrew har netop modtaget en ESG-rating på 15,5 fra Sustainalytics, hvilket udgør en lav risikovurdering og placerer virksomheden som ”ESG Industry Top Rated” i 2023.
- Vi er stolte af at blive anerkendt som en førende virksomhed inden for ESG, siger Lars Jensen, CEO i Royal Unibrew.
Royal Unibrew anerkender imidlertid, at der stadig er meget arbejde at gøre for at fremme ESG-agendaen. Derfor søger virksomheden konstant måder at reducere sit CO2-aftryk, fremme mangfoldighed og inklusion og involvere interessenter for at sikre, at man imødekommer deres behov.
Venter på klimastempel
På klimaområdet forventer Royal Unibrew at komme i samme selskab som blandt dagligvarehandlens største aktører; Salling Group og Coop, der er blevet godkendt af Science Based Target initiative for virksomhedernes klimamålsætninger.
- Vi sendte vores mål til validering hos Science Based Target initiative sidste år, og vi forventer at få dem godkendt i løbet af andet halvår i år, oplyser Michelle Nørrelykke Hindkjær, som er PR og Communications Manager hos Royal Unibrew.
Senest har Royal Unibrev indviet Danmarks største private solcellepark ved koncernens hovedkontor i Faxe.
Solcelleparken forventes at producere 12 gigawatt timer grøn strøm om året, som vil dække cirka 40 pct. af Royal Unibrews årlige elforbrug i produktionen i Faxe.
Den samlede produktion svarer til ca. 3.200 parcelhuses årlige energiforbrug. På solskinsdage genererer solcellerne mere el, end Royal Unibrew umiddelbart kan bruge. Overskudsproduktionen sender virksomheden på elnettet.
Koncernen har også flere store produktionsanlæg i udlandet, hvor produktionen omstilles til en mere klimavenlig udgave.
Tirsdag i denne uge åbnede koncernen et nyt biogasanlæg i Lahti i Finland, som vil producere biogas til koncernens finske fabrik Hartwall. Det nye biogasanlæg er begyndt at producere CO2-neutral energi, og vil ved udgangen af sommeren være i fuld drift og dermed gøre produktionen i Finland 100 pct. fri fra fossile brændsler.
På biogasanlægget bliver termisk energi produceret fra masken, som stammer fra brygprocessen af øl. Den del af masken, som ikke kan blive brugt til ølproduktion eller biogasproduktion ender som gødning på markerne tæt ved produktionsanlægget. Det er Royal Unibrews seneste opskrift på cirkulær økonomi.
Royal Unibrew producerer, markedsfører, distribuerer og sælger drikkevarer og står på fundamentet af mere end 35 danske bryggerier og drikkevareproducenter og er især kendt for brands som Faxe Kondi, Egekilde og Royal Beer samt partnerbrands som Pepsi og Heineken.
Royal Unibrew er en del af Royal Unibrew Group med aktiviteter i Finland, Italien, Frankrig, Norge, Sverige, Canada og Baltikum. Derudover forhandles koncernens produkter i mere end 70 lande verden over.
MLDK: Flere medlemsvirksomheder tilslutter sig SBTi
Knap 4000 virksomheder globalt og herunder mere end 125 danske virksomheder har tilsluttet sig initiativet i EU-initiativet, Science Based Targets. Det viser en opgørelse fra november i fjor.
Ifølge MLDK Mærkevareleverandørerne kommer der flere virksomheder til hver eneste uge.
- Med tilslutningen til SBTi forpligter virksomhederne sig til at arbejde inden for rammerne af Paris-aftalen, den globale klimaaftale, der blev indgået i Paris i 2015, og som søger at medvirke til, at den globale temperaturstigning holdes inden for en stigning på max 1,5 grader C, siger adm. direktør Niels Jensen, MLDK Mærkevareleverandørerne.
Cirka seks ud af 10 af MLDK’s medlemsvirksomheder er i dag tilsluttet SBTi, herunder Toms, Arla Foods, Stryhns, Carlsberg og Danish Crown samt datterselskaber af multinationale virksomheder, som Unilever, Nestlé, og PepsiCo.
Dagligvarehandlen.dk bringer i den kommende tid flere eksempler på, hvordan store danske fødevarevirksomheder arbejder med deres klimamål.