Topchef tror fortsat på overskud

Aldi 16. nov 2020 -
3 min læsetid
This describes the image
Foto: Chris1million
Skrevet af: Søren Tougaard

Under Finn Tang som topchef er Aldi Danmarks underskud kun vokset sig stadigt større. Den udvikling stopper i år. Alligevel har Aldi Danmark med et større trecifret millionunderskud fortsat et stort arbejde forude, før kæden kan præsentere overskud.

Hvornår det sker, tør topchefen dog ikke spå om. I første omgang gælder det om at give kunderne en betydelig bedre oplevelse i kædens 183 butikker.

- Det er vores mål at gå fra minus til plus. Det kræver et bedre butiksnet og investeringer i medarbejdere, og det er de to ting, der er de primære mål. Med bedre butikker og bedre og dygtigere medarbejdere kan vi også løfte kundens oplevelse af vores brand, siger Finn Tang.

Han fortæller, at Aldi Danmarks tyske ejer Aldi Nord er klar til at foretage store investeringer på det danske marked, men at det gigantiske tyske moderselskab naturligvis også forventer, at der på et tidspunkt kommer et overskud retur.

- Det er noget, vi løbende afstemmer. Vi kan se, at der er lys forude, men hvornår det sker, har vi ikke en officiel udmelding for, siger Finn Tang.

Han mener, at Aldi Danmark i dag er endnu bedre gearet til fremgang, end dengang han overtog forretningen den 1. september 2017.

Dengang havde kæden netop lukket hver syvende butik ned, og kæden var blevet reduceret til 188 butikker.

- Man kan sige, at rammerne for at levere et overskud er markant bedre, end da jeg startede. Vi kan se, at 2020 er bedre end budget. Det gør, at vi tør tro på, at vi kan fortsætte vores vækstrejse.

- Konkurrencen er selvfølgelig hård på det danske marked med de spillere, vi er oppe imod, men jeg oplever, at Aldi kan blive en god forretning - og heldigvis er vores ejere af samme overbevisning og er klar til at foretage de investeringer som kræves for at nå i mål med vores turn around, siger Finn Tang.

Fortsat uden et online-tilbud

Aldi var den første kæde, der introducerede danskerne til discountbegrebet for 43 år siden. Den dag i dag er pris fortsat det helt centrale element for kæden, men det kan ikke længere stå alene.

Det viser Aldis underskud 10 år i træk med al tydelighed. Derfor har Aldi Danmark de senere år fået flere ferske danske varer ind i sortimentet, ligesom kæden har skruet op for økologien, som stadigt flere forbrugere efterspørger.

Endnu et vækstområde, onlinehandel med dagligvarer, er blevet yderligere forstærket på samtlige markeder under corona. Alligevel har Aldi Danmark ingen aktuelle planer om at tilbyde f.eks. click og collect, som kæden gør på det britiske marked.

- Man kan ikke sprede sine kræfter ud på alt for mange områder, og der er vores fysiske butikker helt klart vores fokus her og nu.

- Ingen tvivl om, at vi følger nøje med i udviklingen online. Det er et område med vækst - selvfølgelig fra et lavt udgangspunkt. Andre har for nylig opskaleret deres onlineindsats, men vi har trods alt endnu til gode at se nogle, der laver en god forretning ud af det - også i udlandet, siger Finn Tang.

Læs også: Aldi sætter en prop i rækken af rekordhøje underskud

Opdateret 7. jan

DH Food Professional banner