Sådan erobrer Aldi det engelske marked
Den tyske detailgigant Aldi har for alvor fået hul igennem til de engelske forbrugere, som i stigende grad kvitterer med at lægge deres indkøb i Aldis butikker inklusiv Aldis voksende online salg.
Topchefen for Aldis forretning i Storbritannien og Irland, Matthew Barnes, fortæller i et avisinterview i Daily Telegraph om en række af de strategiske beslutninger, Aldi UK har taget for at vinde øgede markedsandele.
For fem år siden lavede Aldi en analyse af det britiske dagligvaremarked, og analysen afstedkom flere afgørende beslutninger.
– Vi har lært, at det ikke fungerer med at være et tysk brand på det britiske marked. Forbrugerne syntes ikke, at vi gav dem nok valgmuligheder, og vi var ikke relevante for dem på deres ugentlige indkøbstur, forklarer Matthew Barnes.
Han siger videre, at Aldi UK derefter valgte at lave fuldstændig om på butikkerne. Aldi har fordoblet antallet af varenumre, butikkerne har fordoblet deres salg i de seneste tre år, og Aldi har nu 12 pct. af friskvaremarkedet med frugt og grønt og kød.
Middelklassen
Ifølge Matthew Barnes har Aldi især vundet fremgang ved at lokke flere kunder fra middelklassen ind med tilbud om billige, men prisbelønnede vine, modnede bøffer og hummere til lave priser.
Aldi-butikkerne har ca. 1500 varenumre, og hovedparten er egne mærker. Et stort antal varer er imidlertid produceret i England.
Desuden henter Aldi mange kunder til netbutikken ved hjælp af et stort udvalg af spotvarer.
– Det gennemsnitlige indkøb pr. kunde on line ligger på ca. 70 pund (svarende til ca. 604 kr. Red.). Det er meget højere end i butikkerne. 28 pct. af vores salg on line kommer fra London og området sydøst for London, hvor vi ikke har helt så mange butikker. Nogle kunder prøver først at købe vores vine, og bagefter vender de tilbage for at gøre deres ugentlige indkøb, så nethandlen er meget vigtig for os, siger Matthew Barnes.
Aldi har i dag 6,1 pct. af dagligvaremarkedet i England. De store supermarkedskæder har blæst til kamp mod Aldi og gennemfører konstant priskrige for at holde på kunderne.
– Hvis vores konkurrenter prøver at mindske prisforskellen, så får de ikke lov. Jeg kan garantere en ting – vi sænker bare vores priser endnu mere, koste hvad det vil, siger Aldis UK-chef.