Ny topchef: Om få år tjener Aldi penge
Den trængte tyske discountkæde Aldi lægger op til et markant comeback herhjemme.
Med en ny adm. direktør i Danmark i form af den 43-årige Volker Kasch i spidsen skal års tilbagegang vendes til ny vækst - og millionunderskud til overskud.
I et interview med Dansk Handelsblad giver Kasch, der tiltrådte som topchef i februar, sit bud på, hvornår discountkæden igen kommer til at tjene penge.
- Vi ser det som et mål på mellemlang sigt. Om det så bliver i løbet af tre, fire eller fem år, afhænger af, hvor hurtigt vi kan bringe vores butikker op til en moderne standard - og hvor hurtigt vi kan få styrket de danske forbrugeres tiltro til Aldi-mærket, siger han til Dansk Handelsblad.
- Det vigtige for os er, at vi har vendt en negativ trend i omsætningsudviklingen. Vi har stigende omsætning og kundestrøm på et marked, der ikke er så let. Det bestyrker os naturligvis i troen på, at vi kan nå et positivt resultat, siger han.
Trecifret mio.-underskud
Aldis 2014-regnskab er ved at blive gjort færdigt til aflevering til myndighederne sidst på måneden. Men sidste års underskud bliver ikke mindre end det minus på 228 mio. kr., der blev resultatet i 2013.
- Det bliver igen et dårligt resultat i 2014. Men det gør os ikke bange. Det var ventet. Vi har investeret særdeles mange penge både i butiksnettet, hvor det har været helt nødvendigt, og i logistikken, fordi vi vil være stærkere på ferskvarer. Det koster naturligvis store investeringer at blive succesrig på markedet igen, siger Aldis danske direktør.
Aldi har kørt med underskud i Danmark siden 2010, og omsætningen faldt i alle årene fra 2008 til 2013.
Men det sidste par år har moderselskabet Aldi Nord sendt over en mia. kr. herop, som overvejende er gået til at udskifte kædens gamle og slidte butikker med større, lysere og mere moderne - og nu vokser omsætningen igen.
- Målet er klart: Vi skal nå frem til igen at levere positive resultater i Danmark, så vi kan klare investeringerne ved egen kraft, siger Volker Kasch, der gang på gang understreger, at Aldi er i Danmark for at blive:
- Vi ved, at vi igen kan blive succesrige. Vi kan bestemt gøre det bedre end nu, men tiltroen til egne kræfter og koncept er i orden, siger han.
Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Foto: Ulrik Samsøe Figen
Den nye adm. direktør i Aldi Danmark, 43-årige Volker Kasc.
Læs mere i Dansk Handelsblad nummer 21, der udkommer 22. maj.