Nu sætter Aldi også mål for genanvendt plast

Aldi 5. sep 2019 -
This describes the image
Aldi sætter mål for genandvendelig plastik Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Det er kun få uger siden, at giganten Salling Group lancerede en højt profileret strategi for at genanvende plastik - og bruge mindre af det.

En reduktion af forbruget af plastemballage har stået højt på mange dagligvarekæders dagsorden - og nu lancerer discountkæden Aldi sit bud på, hvordan det skal ske - og hvornår.

Kæden går lidt anderledes til værks end for eksempel Salling Group ved at indføre bio-baserede frugt- og grøntposer samt genbrugsnet.

I 2025 forventer kæden ifølge en pressemeddelelse, at al emballage er genanvendelig.

- I 2025 forventer vi, at alle emballager er 100 pct. genanvendelige. Vi er godt i gang med at kæmpe imod overproduktion og forbrug af plastik ved at indføre en række emballager i genanvendte materialer. Allerede nu har vi introduceret vores rengøringsmidler og kødbakker fra Tulip i genanvendt plast - og alle vores plastikposer har i flere år været fremstillet af genanvendt plast. Det nytter jo ikke noget, at man som virksomhed laver en masse nye tiltag - uden at udnytte og genbruge den plastik, der allerede findes. Derfor er genbrug og reduktion af produktionen et stort skridt i den rigtige retning, siger Katrine Milman, CSR-chef i Aldi Danmark.

Inden 2025 skal Aldis samlede emballageforbrug være nedbragt med 15 pct.

Katrine Milman opfordrer samtidig til større samarbejde kæderne imellem:

- Der er en tendens til, at kæderne går ud i medierne og overbyder hinanden, når det drejer sig om nye initiativer. Jeg synes, at vi skal samarbejde på tværs af kæderne for sammen at få lavet de store og omfattende plastikændringer – eksempelvis angående emballage. Vi bør samarbejde om at få ændret plastikindpakningen - og konkurrere om indholdet, siger hun.

Læs også Coops CSR-direktør: Vi har været i gang med plastikken i to år

Læs også Salling Group lancerer ambitiøs emballagestrategi

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?