Kæder elsker leverandører med forbruger-forstand
Hvis der er noget, som supermarkedskædernes indkøbere gerne vil høre, når de igen tager fat på årsforhandlinger med deres leverandører, så er det viden om, hvordan danskerne tager imod leverandørens produkter.
Jo mere viden om, hvor mange - og hvilke - kunder der kan forventes at købe eksempelvis et spritnyt produkt, jo bedre.
Det fremgår af en helt frisk undersøgelse, som Kundepanelet.dk har lavet for detail-analysevirksomheden iCoCo blandt kædernes indkøbere.
Claus Nykjær, der er partner i iCoCo, ser det som et udtryk for kædernes kamp for at skille sig ud i en hård konkurrence.
- Som leverandør er man simpelthen nødt til at have mere fokus på, hvad ens produkt skal gøre for kæden. Kæderne har oprustet gevaldigt på viden om forbrugerne. De er blevet så ens, så hvis man virkelig vil tilføre markedet noget særligt, er det vigtigt at vide mere om, hvad det egentlig er forbrugerne tænker. Savner de mere økologi, hvor vigtig er prisen, er det varer uden gluten - hvor er de henne, siger han.
Trendspotting for milliarder
Claus Nykjær ser et nyt kapløb blandt kæderne om at spotte forbrugertrends - næsten før de opstår.
- Det er blevet en ny parameter: Hvem kommer først med det nye, som forbrugerne gerne vil have - og dermed måske får en lidt stærkere position på det område. Og det får man kun ved at spørge ind til, hvor forbrugerne er på vej hen, siger han.
For tiden forbereder både leverandører og indkøbere sig på de næste runder af de afgørende årsforhandlinger, der går i gang på den anden side af sommerferien.
"Den årlige armlægning" er kun en af de betegnelser, som gennem årene er blevet hæftet på forhandlingerne. Kundepanelets undersøgelse viser ikke helt overraskende, at der igen i 2015 skal forhandles pris, lige som nye produktlanceringer er standard-pensum.
Men hele 41 pct. af de indkøbere, der til sammen handler for tocifrede milliardbeløb, mener ifølge undersøgelsen, at leverandørerne skal blive bedre på "forbrugerviden - hvem der skal købe nylanceringer, og hvordan markedet ser ud".
Næsten lige så mange - 38 pct. - ønsker sig forbedringer, hvad angår "ny viden om kundesegmenter i relation til leverandørens produkter".
Mindre leverandører uden de store ressourcer skal dog ikke fortvivle af den grund. Forventningerne til dem er ikke så høje som til giganter som f.eks. Arla Foods. Men de er der.
- Indkøberne forventer også, at de mindre leverandører tænker de tanker - men ikke at de kommer så langt ned i dybden med det, siger Claus Nykjær.
Af jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Foto: Henrik Frydkjær.