Aldis danske butikker har flest mærkevarer
Den tidligere så lukkede tyskejede discountkæde Aldi er nu langsomt ved at bringe sig på omgangshøjde med de øvrige kæder i Danmark, hvad angår åbenhed.
Det seneste initiativ fra kæden er en bæredygtighedsrapport på hele 86 sider, der er fælles for hele Aldi Nord-koncernen, som omfatter Aldi’erne i i alt ni lande - med Danmark som det ene.
Ud over at opregne en voksende liste af ansvarligheds-initiativer, som Aldi Nord står bag, giver rapporten også et ret detaljeret indblik i forskelle mellem de enkelte Aldi-lande.
Aldi er kendt for ensartede sortimenter og for stort set kun at sælge kædens egne mærker, men der er en vis variation, og mærkevareandelen her i landet er trods alt den højeste af de markeder, som Aldi Nord opererer på.
87,7 pct. af 1394 varenumre i de danske Aldi’er er egne mærker - mod 99,7 pct. af 1113 varer i Belgien og Luxembourg.
Den danske mærkevareandel på godt 12 pct. er størst, mens man finder de største Aldi-sortimenter i Portugal og Spanien med hhv. 1477 og 1422 varer.