Aldi vil sælge mere bæredygtig kaffe
Aldi vil nu løbende øge andelen af certificeret kaffe for kædens egne mærker.
Inden udgangen af 2016 vil den danske afdeling af den tyske discountkæde sikre, at mindst 30 procent af den mængde rå kaffe, som anvendes til kaffeprodukter, enten er certificeret i henhold til UTZ, Fairtrade, Rainforest Alliance eller er økologisk. Inden udgangen af 2020 øges dette mål til mindst 50 procent.
Det fortæller Aldi i dag i en pressemeddelelse.
Samtidig med Aldis udmelding kommer en ny undersøgelse om Guatemalas kaffeindustri fra Danwatch. Den afslører alvorlige problemer med ulovligt børnearbejde og tegn på tvangsarbejde såsom bevæbnede vagter, gældsspiraler og tilbageholdelse af ID-papirer.
Dyr kvalitetskaffe i danske supermarkeder er tilsyneladende ingen garanti mod overtrædelserne, fortæller Danwatch.
Danske Aldis målsætning er en del af en international kaffe-indkøbspolitik for hele Aldi Nord-koncernen, der dækker ni lande. Ud over at øge mængden af certificeret kaffe forpligter kæden sig også til at fremme bæredygtig kaffedyrkning, at forbedre arbejdsforholdene i kaffe-leverandørkæden og at igangsætte et kaffeprojekt direkte i dyrkningsområdet samt gøre sporbarheden af den bæredygtige kaffe lettere tilgængelig for forbrugeren.