Aldi vil bryde fordomme ned med selvironi
Humor er ikke nødvendigvis det, forbrugerne forbinder med Aldi, men selvironien er ikke desto mindre et centralt element i Aldis nye tv-reklamer ”Al’di ting du ikke vidste”.
Selv om den tyske discountkæde har været i Danmark i snart 42 år, var 2. maj i år første gang, at Aldi havde en tv-reklame i reklameblokken, hvor man møder butikschefen Bjarne og eleven Ali.
Med ”Al’di ting du ikke vidste” forsøger discountkæden at bryde fordommene om Aldi ned og fortælle mere om de initiativer, kæden har søsat for at skabe bedre butiksoplevelser.
- Vi tror på, at humoren som greb kan være med til at ændre folks opfattelse, og vi har valgt at skille os lidt ud.
- Jeg har endnu ikke været i Aldi i så lang tid, men nogle gange møder man de her fordomme om, at Aldi er dårlig kvalitet. Vi har ikke været dygtige nok til at fortælle om Aldi og vores gode produkter, og det laver vi om på nu, siger Kristian Jessen, kommunikationschef i Aldi Danmark.
Tillid skabes i butikken
Foreløbigt har der været bragt to Aldi-reklamer, og flere vil følge de kommende måneder.
- Vi forsøger at tage fat alle steder. I indretningen og atmosfæren i butikkerne, i sortimentet, som vi har udvidet med flere danske og økologiske varer, og med hele reklamekampagnen. Og vi møder en lidt anden snak om Aldis brand end tidligere, og oplever, f.eks. flere kunder her i butikken i Faxe end før.
- Men kundernes tillid skal bygges op, og det er noget, der sker ude i butikken, hvor varerne skal være friske, af høj kvalitet og til lave priser, fortæller Kristian Jessen.
Aldis tv-reklamer er instrueret af Tomas Villum, mens Bjarne og Ali spilles af skuespillerne Niels Ellegaard og Razi Irawani.