Aldi siger farvel til sin danske topchef
Volker Kasch, som i to år har stået i spidsen for den tyske discountgigant Aldi i Danmark, forlader nu jobbet som adm. direktør.
Det sker "efter eget ønske", som det formuleres i en kortfattet meddelelse fra Aldi til Dansk Handelsblad.
Aldi har siden 2010 tabt mange penge i Danmark, men om det har haft nogen betydning for topchefens exit, vides ikke. Underskuddene begyndte længe før Kaschs tiltræden, og med et rekordminus på 297 mio. kr. i 2015 nåede de samlede tab op i tæt på en mia. kr. på kun seks år.
Meget tyder dog på, at det værste er overstået, så både resultat og salg vil vise fremgang, når regnskabet for 2016 bliver offentliggjort.
Aldi takker Volker Kasch for "hans mangeårige engagement og ønsker ham alt godt for fremtiden", men har derudover ikke noget at tilføje om hverken årsag til skiftet - eller hvornår der kommer en efterfølger.
Administrationschef Hans Erik Hansen overtager midlertidigt rollen som adm. direktør for Aldis danske holdingselskab, en position han også tidligere har bestridt.
Eks-topchef Volker Kasch vender ikke bare tilbage til hjemlandet Tyskland, men forlader Aldi Nord-koncernen helt efter 25 års ansættelse i discountkæden.
Kasch brød tavsheden
I sommeren 2015 blev 45-årige Volker Kasch den første Aldi-topchef i Danmark, der brød med mange års lukkethed i kæden og stillede op til interview med Dansk Handelsblad.
Her forsikrede han, at Aldi ikke havde planer om at forlade Danmark - trods de store underskud. Volker Kasch fortalte ikke mindst om kædens storstilede planer for udskiftning af forældede butikker.
- Vi har naturligvis et mål om at vokse. Vi har kræfterne til at gøre det - og mulighederne, sagde han.
Etableringen af et tocifret antal nye butikker hvert år har krævet massive kapitaltilførsler fra kædens hjemland, fordi Aldi ejer butikkerne selv - og betaler kontant.
Senest kom der 250 mio. kr. fra de tyske ejere i november, og siden januar 2013 har kæden med omkring 220 butikker fået tilført i alt 1,7 mia. kr. i form af kapitalforhøjelser.
De mange nye butikker førte i både 2014 og 2015 til en mindre omsætningsvækst.