Aldi sætter fuld fart på markedsføringen
I begyndelsen af marts ændrede Aldi prispolitik, og det smitter nu af på tilbudsaviserne. De er det seneste halve år vokset både sidemæssigt, og hvad angår antallet af markedsførte varer.
Med en politik om alene at have faste lave priser, har Aldi ikke tidligere haft ugentlige tilbud, som resten af dansk dagligvarehandel har. Kæden markedsførte blot sine varer i tilbudsaviserne. Den praksis ændrede den tyske discountkæde i uge 9 i år, så der nu også er nedsatte varer i aviserne.
- Tilbudsaviserne er fortsat vigtige for os og for kunderne, så de er et af flere steder, hvor vi kan gøre os interessante for kunderne, siger vicedirektør med ansvar for markedsføring, Thomas Bang.
Mængden af sider med dagligvarer i Aldis tilbudsavis lå i første halvår af 2017 på i alt 564 sider. Det antal øgede Aldi i år med 29 pct. til 728 sider. Det viser en ny analyse af kædernes tilbudsaviser fra Tilbudsdata.
Stigningen i sideantal sker i en periode, hvor mange andre kæder har skåret ned, og nogle få har øget sideantallet med et mindre antal.
Den totale ændring i sideantallet i kædernes tilbudsaviser ligger i perioden på minus 4,7 pct.
Mærkevarer sidst på ugen
Aldis tilbudsuge begynder fredag, og kæden har både tilbud, der gælder hele ugen, og nogle, der kun kan købes i weekenden. Sidstnævnte er hovedsagelig mærkevarer - som i uge 32 bl.a. er Pepsi, Kims og Heinz.
- Vi vurderer fra uge til uge, hvilke produkter der skal have den plads. Men mærkevarer er kommet til at fylde mere i Aldi, og vi er ikke færdige med at få nye mærkevarer. Kunderne efterspørger dem, siger Thomas Bang.
Mængden af markedsførte dagligvarer er øget med godt 17 pct. fra 1944 varer i første halvdel af 2017 til 2279 varer i de første seks måneder af i år. I samme periode er mængden af kædens private label-varer i tilbudsaviserne øget med 31,4 pct.
Den totale ændring i kædernes markedsførte dagligvarer ligger på 4,2 pct., mens den totale stigning i markedsføring af private label-varer er på 6,9 pct.
Aldi markedsfører også en lang række spotvarer, således er antallet af markedsførte nonfood-varer, der hovedsagelig er spot, øget med godt 10 pct. i årets første seks måneder sammenlignet med samme periode året før.
Ændringen på det totale marked er på minus 5,5, når det kommer til nonfood-varer.
Udvikling i Aldis tilbudsaviser i forhold til markedet i pct. | |||||||
Aldi | markedet | ||||||
Antal sider | 29 | -4,7 | |||||
antal dagligvarer | 17 | -4,2 | |||||
nonfood-varer | 10 | -5,5 | |||||
private label-varer | 31 | 6,9 | |||||
Sammenligningen gælder første halvår af 2017 mod samme periode 2018 | |||||||
Kilde: Tilbudsdata |