Aldi sætter flere danske og økologiske varer på hylderne

Aldi 28. apr 2017 -
This describes the image
Aldi vinder pristjek i Politiken. Arkivfoto

"Baggrunden er først og fremmest, at vi ikke har været dygtige nok til at fortælle, hvad der optager os”.

Sådan siger en ærlig Thomas Hedegaard Bang, der er vicedirektør i Aldis indkøbsafdeling, om årsagen til kædens massive annoncekampagne ”Mit nye Aldi”.

Over de seneste uger har Aldi kørt kampagnen i flere medier som gratisavisen BTMX og Politiken, foruden kædens egne kanaler, hvor et hjerteformerede flag og underoverskriften ”Har nu mere økologi” sender signalet om, at forbrugerne kan købe flere danske og øko-logiske produkter i den tyske discountkæde, der driver ca. 220 butikker herhjemme.

I år er det 40 år siden, at Aldi åbnede deres første butik i Danmark og introducerede dan-skerne til begrebet discount via kædens tyske vareudvalg. Selv om meget har ændret sig siden, slås Aldi stadig med at fortælle forbrugerne om, at kæden overvejende har danske fødevarer i butikkerne.

- Over halvdelen af vores leverandører i butikkerne er danske. Det har vi ikke været dygtige nok til at få fortalt, og det er det, vi forsøger med kampagnen, siger Thomas Hedegaard Bang.

Flere øko-varer

Han fortæller desuden, at Aldi ofte har fået at vide, at kunderne ikke var klar over, at buti-kkerne havde så mange økologiske produkter på hylderne, hvilket har givet afsæt til at slå på økologi i kampagnen.

- Knap 8 pct. af vores fødevaresortiment er økologisk og andelen er stigende. Et er at vi skal have forbrugerne til at købe de økologiske varer, men kunderne skal selvfølgelig også vide, at vi har økologi på hylderne, påpeger vicedirektøren.

Kampagnen er bygget op af målgrupper som børnefamilien, pensionisten, den studerende og den enlige med børn. Alle målgrupper er afbilledet med en tekst om, at hver en krone tæller, og selv om børnefamilien således er central for kampagnen, er det bestemt ikke ude-lukkende de børnerige familier, Aldi går efter med kampagnen.

- Aldi er høj kvalitet til lave priser, og helt grundlæggende er der ikke nogen grænser for, hvem vi gerne vil have som kunder i vores butikker. En familie kan være sammensat på mange forskellige måder, og vi vil gerne tilfredsstille alle familiers behov, siger Thomas Hedegaard Bang.

Opdateret 10. nov 2020