Aldi har øget sortimentet med 150 procent på få år
Det kræver plads at præsentere varerne indbydende og hæve indkøbsoplevelsen i butikkerne. Det har Aldi-ledelsen med adm. direktør Finn Tang i spidsen erkendt.
Aldi-butikkernes mangel på plads er ikke blevet mindre de senere år. Tværtimod har Aldi øget sortimentet fra 892 varer i 2012 til 2229 ved udgangen af 2017.
Det svarer til en stigning på 150 pct. på blot fem år.
Over de fem år har Aldi f.eks. øget antallet af artikler i frugt og grønt-afdelingen fra 53 til 111, mens sortimentet indenfor fersk kød er steget fra 16 til 46.
Også varerne på køl er nær blevet fordoblet i perioden, fra 150 til 292, mens Aldi indenfor de sidste par år også har skabt plads til en bake-off-afdeling med 37 varer.
Det siger Finn Tang i forbindelse med et mini-seminar i København, hvor ejendomsudviklere og øvrige samarbejdspartnere fik mere viden om Aldis butikskoncept og fremtidige planer på det danske marked.
- Vi har allerede investeret i vores sortiment, hvor vi har fået rigtig mange nye varer ind de senere år, og vi vil fortsat udvide og tilpasse vores sortiment og se på, om varerne har den rigtige emballage. Vores fokus er at få kunderne hyppigere ind i vores butikker. Vi vil stadig kører med nonfood, men det er de friske varer, der vil være fokus på i fremtiden, fortæller Finn Tang.
Bedre plads til indkøbsvognen
Mens hovedparten af Aldis nuværende 190 butikker blot har et salgsareal på 400-500 kvm., ønsker Aldi fremover butikker med et salgsareal på 850 kvm. og et bruttoareal på 1200 kvm.
Eneste undtagelser er f.eks. i København og Aarhus, hvor lokalplaner kan forhindre opførelsen af større butikker.
De giver også Aldi mulighed for at udvide gangarealet fra 1,8 til 2,25 meter.
- Vi vil have endnu mere plads og endnu bredere gange til gavn for vores kunder og medarbejdere. Jo bedre, kunderne føler sig tilpas, jo større er chancen for, at de propper lidt mere i kurven, siger Finn Tang.
Blot 40 af Aldis butikker opfylder kædens krav til areal og placeringer og heraf er 30 i dag indrettet efter Aldis nye butikskoncept.
Derfor skal Aldi ud og finde masser af nye placeringer de kommende år.
Står det til Finn Tang, skal Aldi på sigt igen gerne over 200 butikker i Danmark.