Aldi fejrer lave lønomkostninger
På et nyligt afholdt fællesmøde i Aldi blev der kåret tre butikker, som klarer det eksemplarisk på udvalgte områder: omsætningsfremgang, laveste svind og laveste personaleomkostninger.
Alle tre er vigtige forhold i en branche, som arbejder med marginaler; men hvordan hænger det sammen med, at dagligvarehandlen har omdømme som en branche med ringe kundeservice?
Thomas Bang, vicedirektør i Aldi Danmark med ansvar for CSR, marketing og kommunikation, forklarer, at omsætning er førsteprioritet for kæden, og at andenprioritet er at holde omkostninger nede, så priserne kan holdes nede.
- Kunsten er at gøre det uden at gå på kompromis med arbejdsforholdene for medarbejderne og uden at gå på kompromis med servicen. Det er præcist, når det sker, at vi gerne vil fejre det. Vi ønsker at skabe en vinderkultur og skabe en kultur, der sætter fokus på de ting, der gør en forskel for kunder og medarbejdere, siger han.
- Vi laver i øvrigt løbende shopperanalyser i alle vores butikker, for at sikre en tilfredsstillende service, og for at kunne identificere de steder, hvor der eventuelt kræves en ekstra arbejdsindsats