Aldi Danmark lancerer nyt reklameunivers i jagten på større omsætning

Aldi 16. aug 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Aldi Danmark
  • Aldi kæmper fortsat med fordomme og et slidt image herhjemme. Et nyt reklameunivers skal ændre forbrugernes opfattelse af discountkæden  

Skrevet af: Søren Tougaard

For blot anden gang i Aldis 44 år i Danmark lancerer kæden i dag et helt nyt reklameunivers med tilhørende brandingfilm under sloganet: "Kom hjem med mere".

Det nye univers skal være med til at øge indkøbsfrekvensen og kurvstørrelsen og levere kundegrundlaget for Aldis igangværende ekspansion fra 185 til 250 butikker i jagten på en større markedsandel i Danmark, som ligger på ca. 3 pct., ifølge Retail lnstitute Scandinavia. 

Karina Marott, marketing- og kommunikationsdirektør for Aldi Danmark, glæder sig til at lancere universet, som er udviklet af reklamebureauet &Co. med afsæt i et større strategisk positioneringsarbejde udarbejdet af Noa Consulting.

- Det er ingen hemmelighed, at Aldi efter 44 år stadig opleves lidt fremmed, og for mange er Aldi slet ikke inde på lystavlen, når der skal købes ind. Derfor kommer de ikke ind og oplever forandringen i "det nye Aldi". Vi skal fange forbrugerne udenfor og byde dem ind ved at skabe en emotionel respons, som korresponderer med de funktionelle egenskaber, som Aldi står for; at man kan finde alt til hverdagen og spare både tid og penge, fordi vi har gjort det nemt at vælge, siger Karina Marott i en pressemeddelelse. 

Hun kom til Aldi i slutningen af 2019 og har siden arbejdet på den udfordrende opgave med at transformere Aldis brand side om side med, at Aldis butiksnet også gennemgår en omfattende revitalisering. 

Aldis nye univers bygger oven på en gennemgribende tilpasning af Aldis sortiment, der giver forbrugerne mange danske og friske varer samt et skarptskåret udvalg af kendte brands og privat label-varer.

Discountkæden har samtidig fokus på, at det der skal være let at handle med omtanke for miljø, dyrevelfærd og klima. 

- Med det nye univers vil vi gerne vise, at vi forstår danskernes hverdag, og med glimt i øjet og kendte hits få paraderne ned hos Hr. og Fru Danmark. Vi er gået meget målrettet til værks og har udviklet og testet gennem længere tid. Universet er humoristisk, musikalsk og baseret på stærke hverdagsindsigter, som forbrugerne kan nikke genkendende til, fortæller Karina Marott.

Stærke bureaupartnere 

Baseret på Noa Consultings positioneringsarbejde har opgaven hos reklamebureauet &Co. været at skabe en kreativ platform, der kan transportere Aldi videre fra stadig at være noget fremmedartet til at være kendt og kær.  

Christian Grosen, Client Director og Partner hos &Co., siger:

- Der skal arbejdes virkelig målrettet her, for hvad andre retailers har brugt 15 år på, skal Aldi nå på mindre end en håndfuld. Indsigt og forståelse er vigtig. Men kunsten er at få folk til at lytte. Folk hører efter, når de kan genkende sig selv, mærker at Aldi kan sproget og er en del af flokken. Paraderne sænkes, og så begynder danskerne at kunne lytte til, at Aldi er god kvalitet til lave priser. Til, at de kan komme hjem med mere, som er Aldis nye payoff.

Aldi har valgt Dentsu X som bureaupartner til at fastlægge mediestrategien på tværs af alle platforme.

Desuden har kæden valgt kommunikationsbureauet Essencius til at assistere med PR, CSR-kommunikation og intern kommunikation i tæt samarbejde med Aldis eget kommunikationsteam. 

- Aldi er i gang med en bemærkelsesværdig transformation – digitalt, organisatorisk og kommunikativt. Aldi opfandt discount, og danskerne elsker discount, men ikke Aldi – endnu. Vores opgave er at give forbrugere og medarbejdere mere med hjem end de forventer, når de oplever eller læser om Aldi, og når de møder på arbejde i Aldi, fortæller Christina Schärfe Lambach, Managing Partner i Essencius.

Aldis første reklamefilm har en dansk omskrivning af Tom Jones' kæmpehit "Sex Bomb" som omdrejningspunkt. 

 

Opdateret 16. aug 2021