74-årig forretningsmodel – og stadig en succes
Det var i 1945 i et sønderbombet Tyskland, at brødene Karl og Theo Albrecht via forældrenes kolonialbutik skabte grundlaget for den forretningsmodel, der sidenhen blev kendt over hele verden under navnet Aldi – Albrecht Discount.
Forretningsmodellen lever i bedste velgående. Man kan godt tillade sig at sige, at succesen aldrig har været større end lige netop nu.
Den 74-årige forretningsmodel er baseret på to enkle principper: "rigtige produkter" og "rigtige priser". Alt andet er af sekundær betydning.
I dagens Danmark tales der meget om de store ændringer hos forbrugerne. Der tales om tilbudsavisernes snarlige død, og nogle gør sig til talsmænd for, at marketingafdelingerne skal skabe teater i butikkerne, medens der er andre, der tror, at fremtidens salg af dagligvarer vil ske fra nethandelsvirksomheder.
Alt sammen spændende læsning, der imidlertid kommer til kort over for den virkelighed, der viser, at 75-80 pct. af dagligvarebutikkerne i de fleste større byområder er discountbutikker, baseret på de oprindelige Albrecht-principper.
Discountbutikkernes andel af det totale dagligvareforbrug er med fuld fart på vej mod 50 pct., hvilket blandt andet underbygges af de aktuelle planer for discountkædernes ekspansion. Butikken var - og er media nummer et.
Uanset hvor mange forskellige generationer, der siden 1960 har foretaget indkøb i dagligvarebutikkerne, og hvor forskelligt de har indrettet sig, så er indkøbsadfærden den samme – nemlig den, at 80 pct. af samtlige produkter i bæreposen er et resultat af en beslutning, der er truffet i butikken.
93 pct. af de danske forbrugere interesserer sig for prisen, og med udgangspunkt heri vælger man den butik, hvor man mener, at priserne er lavest. Som "guide" til at vælge rette butik anvender de fleste forbrugere tilbudsaviserne. Det er ikke mange år siden, at fremtidsforskerne proklamerede døden for den trykte bog.
Sandheden er imidlertid, at bogen i 2019 lever i bedste velgående, og læserne flokkes til bogmesser, biblioteker og boghandlere. På samme måde gælder det tilbudsaviserne. Også her har budskabet længe været, at det trykte medie er fortid.
Virkeligheden viser imidlertid, at tilbudsavisen uge efter uge er med til at flytte kunder fra den ene butik til den anden, og de butikskæder, der har forsøgt at afskaffe tilbudsaviserne, har med bøjet nakke måttet erkende, at fravalget af tilbudsaviserne med de ugentlige tilbud betyder fald i omsætningen.
For dagligvarehandlens butikker er det ikke i markedsføringen, at behovet for kreativitet er størst. Det er i butikken og oplevelserne her, der skal satses på. Butikken er med andre ord det sted, hvor kreativiteten skal komme til udtryk i form af den atmosfære, der skabes via lys, farver, inventar, musik, varepræsentation, promotion og de mennesker, der befinder sig i butikken.
Jeg tror fortsat, at nutidens købmænd kan lære af en af fortidens helt store købmænd, nemlig Sam Walton, der har udtalt følgende om de kæder, der grundet konkurrencen fra discountbutikkerne har måttet lukke en del af deres butikker:
- Jeg er nået til den konklusion, at det alt sammen drejer sig om, at man ikke har taget sig nok af sine kunder, at man fra ledelsens side ikke har interesseret sig for kædens butikker og slet ikke ofret opmærksomhed til de ansatte. Hvis man vil have sine medarbejdere til at tage sig af butikkens kunder på en god og positiv måde, må ledelsen nødvendigvis tage sig af medarbejderne på en måde, der motiverer.
Den 74 årige succesfulde forretningsmodel fra Albrecht- brødrene er ikke raketvidenskab, men derimod enkle og simple principper, der let bliver sat i skyggen af alt, hvad der sker i den digitale verden, og ikke mindst hvad nethandelsvirksomheder som Amazon gør.
Jeg tror, at de dygtige købmænd med fordel kan lade sig inspirere af såvel Albrecht-brødrene, når det gælder det enkle og ukomplicerede, som Sam Walton, når det gælder det daglige fokus på medarbejderne og kundernes velbefindende.