10. år i træk med underskud i Aldi Danmark

Aldi 26. jun 2020 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

- Jeg går efter at skabe succes, for succes er den bedste brændstof for en organisation, sagde Finn Tang ved præsentationen af ham som ny Aldi-topchef i Danmark den 24. august 2017.

Her tre regnskabsår senere må Finn Tang dog sande, at succes målt som overskud i Aldi Danmark endnu har lange udsigter.

Aldi Danmark har netop afsluttet regnskabet for 2019 med en nettoomsætning på 3,6 mia. kr. og et nyt rekordstort minus på driftsresultat på næsten en halv mia. kr. mod et minus på 368 mio. kr. i 2018.

For tredje år i træk giver Aldi-kæden et rekordstort underskud, som i 2019 lød på hele 512 mio. kr. mod 381 mio. kr. forrige år.

- Resultatet er en konsekvens af den langsigtede transformation, som vi har iværksat i 2017, og som vi har intensiveret yderligere i det forgangne år, siger Finn Tang, adm. direktør i Aldi Danmark.

- Vores primære mål er fortsat at øge omsætningen, som har ligget meget stabilt de senere år. Det er et langt, sejt træk, som både forudsætter et moderniseret butikskoncept, en efficient organisation og en ændring af Aldis brand image, som fortjener et løft i forhold til den høje kvalitet, som vi leverer. Vi er godt på vej, men vi har stadig et stykke arbejde foran os, siger Aldi Danmarks topchef.

Store investeringer

Aldi har iværksat flere initiativer i forsøget på at vende udviklingen på det danske dagligvaremarked.

F.eks. vil kæden vokse fra de nuværende 181 butikker til 250 butikker over en årrække.

Ligeledes fortsætter Aldi med de store investeringer i butiksnettet, hvor butikker dels bliver moderniseret eller erstattet af nye butikker over alt i landet. Samtidig investerer kæden i mange nye medarbejdere på hovedkontoret.

"Investering, tilpasning og udbygning af det centrale hovedkontors funktioner har påvirket regnskabet negativt. Aldi Danmarks hovedkontor i Albertslund er vokset med 47 pct. i antallet af fuldtidsbeskæftigede i 2019. Dette er en strategisk beslutning som en del af Aldi Danmarks revitaliseringsplan. Regnskabsåret 2019 blev endvidere benyttet til at foretage de nødvendige tilpasninger i varesortimentet, samt til at modernisere flere butikker og relancere nye butikker. Dette har belastet regnskabet med betydelige engangsomkostninger", står der i regnskabet.

Aldi: Vi vil vinde markedsandele

Skal flere kunder lægge vejen forbi Aldis butikker i fremtiden, kræver det et forbedret image.

Netop derfor har kæden de senere år fornyet sortimentet til at omfatte flere danske og økologiske produkter, alt mens den trængte discountkæden har skruet op for markedsføringen med en ny tv-kampagne, kædens første herhjemme.

- Vi er fast besluttet på vækst og på fremadrettet at vinde markedsandele og skabe den rigtige balance mellem pris, kvalitet og indkøbsoplevelse. Og vores fokus er at være blandt de bedste til at møde kravene fra fremtidens kunder, siger Finn Tang.

Ikke siden 2009 har den tyske discountkæde haft overskud i Danmark. I de seneste ti regnskaber har Aldi Danmark tabt mere end 2,4 mia. kr.

Alene i de første seks måneder af 2020 har virksomheden fået tilført næsten en halv mia. kr. fra den stenrige tyske moderkoncern Aldi Nord.

Sidste år var kapitaltilførslen oppe på 600 mio. kr., og over de seneste syv år lyder kapitalindsprøjtningen på hele 3,8 mia. kr.

 

 

Opdateret 10. nov 2020