Salget af cigaretter er faldet godt 5 pct. i år

Afgifter 25. nov 2020 -
4 min læsetid
This describes the image

Unge skal ikke begynde at ryge. Det er Folketingets politikerne enige om, og derfor steg afgiften på cigaretter markant fra 1. april.

Om det er unge mennesker, der har ladet smøgerne være, vides ikke. Men trods en yderst kompleks og enestående priskrig er salget af cigaretter faldet med 5,5 pct. fra 1. januar i år til 31. oktober sammenlignet med 2019. Det viser tal fra analysevirksomheden Nielsen, der dækker både dagligvarehandlen og conveniencesektoren.

Kurven indledte sin tur nedad allerede før afgiftsstigningen. I marts er der dog med en stigning på 1,5 pct. i forhold til 2019 tegn på hamstring lige før den varslede afgiftsstigning 1. april.

I september lå salget 12,2 pct. under sidste år, og i oktober 9,8 pct.

Tallene blev fremlagt af tobaksproducenten Philip Morris på et møde i Skatteudvalget forleden. Her deltog også de to konkurrenter British American Tobacco (BAT) og Japan Tobacco Industry (JTI) i en diskussion om, hvordan man kan sikre, at priserne rent faktisk stiger, når politikerne beslutter en afgiftsstigning.

Der er nemlig endnu en afgiftsstigning på vej fra 1. januar 2022. Afgiftsstigningerne ligger i finansloven og er en del af en større tobakspakke, som Folketinget partier forhandler om lige nu. Målet er at undgå, at unge begynder at ryge.

I regeringens lovforslag, der blev fremsat 8. oktober, ligger blandt andet et forbud mod rygning på uddannelsesinstitutioner, at al tobak skal gemmes væk, og at emballagen skal være neutral.

Lovforslaget skulle have været fremsat i foråret, men blev udsat af corona-pandemien. Nu står det til politisk drøftelse 24. november samt 2. og 3. behandling 1. og 3. december.

Modarbejder prisstigninger

Prisen på cigaretter plejer at ligger nogenlunde fast: Der er de dyre og de lidt billigere - og det er til at regne med i alle butikker. Det er nemlig producenten, der fastsætter prisen - ikke detailhandlen.

I år har meget dog set anderledes ud. Priserne har kørt op og ned, siden afgiftsstigningen skulle få cigaretterne til at stige med op mod 15 kr. for de dyreste. Det har samtidig rykket op og ned på markedsandelene.

På mødet i Skatteudvalget fremlagde Philip Morris også udspecificerede tal, der viser, at der helt hen i begyndelsen af august, altså mere end fire måneder efter afgiftsstigningen, var cigaretter i handlen, der var billigere, end de skulle være, hvis den nye afgift blot var lagt oven i den gamle pris.

Nogle producenter havde nemlig købt (for) store lagre af afgiftsmærker med gamle priser, så de kunne sælge lagre af cigaretter til detailhandlen, inden afgiften steg. Én producent har angiveligt leveret cigaretter med gamle banderoler til detail efter skæringsdatoen. En tredje aktør satte senere prisen så meget ned, at virksomheden selv måtte sluge en del af afgiftsstigningen.

Ifølge tallene var det helt hen i begyndelsen af august kun hver fjerde cigaret fra JTI, der blev solgt til ny pris. På samme tidspunkt blev tre ud af fire af cigaretterne fra Phillip Morris solgt til ny pris. Markedets største aktør, BAT, der har en markedsandel på ca. 70 pct., solgte på det tidspunkt 55 pct. af sine produkter til ny pris. BAT har løbende solgt enkelte mærker til en pris, der ligger 3-4 kr. under den med nye afgifter forventede pris.

Leverer afgiftsmærker tilbage

Mens BAT stort set bevarer sine markedsandele frem til uge 32, taber Philip Morris markedsandele til JTI, viser andre Nielsen-tal, der også blev fremlagt på mødet.

I uge 28 når Philip Morris bunden med en markedsandel helt nede på 14,4 pct., hvilket er 4 procentpoint under 1. januar. På det tidspunkt er JTI's markedsandel steget fra 9,5 pct. 1. januar til 14,4 pct. i uge 00De tabte markedsandele får Philip Morris til at sætte prisen ned, så den ligger under moms og afgifter. Hvad det får af konsekvenser for markedsandelene, fremgår ikke af de fremlagte tal.

Philip Morris har med begrundelsen, at det er følsomme tal for alle på markedet, ikke ønsket at offentliggøre de nyeste markedsandele. Men det er sandsynligt, at de billigere priser har rettet op på markedsandelene.

De billige priser fra Philip Morris får dog en brat ende. Skattestyrelsen, der har solgt afgiftsmærkerne til producenten, finder ud af, at det ikke er lovligt at sælge cigaretter, der billigere end moms og afgifter.

"Af tobaksafgiftsloven fremgår, at afgiftsmærkeprisen ikke må være lavere end tobaksafgiften plus moms – aktuelt 44,00 kr.", skriver Skattestyrelsen i en pressemeddelelse. Styrelsen har fra 1. april 2020 til 1. september 2020 udsendt afgiftsmærker på ca. ni millioner cigaretpakker med ’detailsalgspriser’ under 44 kr.

Philip Morris leverede på opfordring fra styrelsen sidenhen afgiftsmærkerne for 130 mio. kr. tilbage.

Samtidig har de producenter, der hamstrede afgiftsmærker, modtaget regninger på ca. 10 mio. kr. til at betale den nye afgift

Opdateret 13. jan

DH Food Professional banner