Danskerne er dobbelt verdensmestre i økologi

Trends 17. feb 2021 -
2 min læsetid
This describes the image
Danske forbrugere har rekord i køb af økologi. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
  • Danske forbrugere lægger hvert år i gennemsnit 2.580 kr. i indkøbskurven til økologiske varer. Det giver Danmark verdensrekord

Det globale salg af økologiske fødevarer er steget med 3 pct. fra 2018 til 2019 og har aldrig været større. I 2019 rundede det 106 mia. euro, 788 mia. kr., og danskerne lægger sig igen forrest, skriver Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse.

Danskerne har nu sikret sig to verdensmesterskaber, når det kommer til forbrug af økologi.

Dels har Danmark den største økologiske markedsandel, dels er danskerne nu også dem, der bruger flest penge på økologi pr. indbygger. Det fremgår af en ny international rapport, der netop er offentliggjort af det schweiziske forskningscenter FiBL og den internationale økologiske organisation IFOAM. Det er sket i forbindelse med åbningen af den økologiske fødevaremesse BioFach, der i år foregår online.

Den økologiske markedsandel ligger på 12,1 pct. i Danmark, og danske forbrugere bruger i gennemsnit 2.580 kr. på økologiske produkter.

- En del af forklaringen på vores verdensmesterskab er, at økologiske fødevarer har en fremtrædende plads i de supermarkeder, hvor danskerne gør deres daglige indkøb. I mange andre lande skal kunderne i specialbutikker for at købe økologi, siger Pernille Bundgård, som er markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

Rapporten fra FiBL peger på, at økologiske fødevarer har et endnu større potentiale i fremtiden. Ikke mindst fordi forbrugerne har øget fokus sundhed, miljø og klima – hvilket er blevet forstærket under Covid-19 pandemien.

De endelige tal fra 2020 er ikke opgjort i den nuværende rapport, men der peges på, at mange europæiske lande har oplevet store stigninger i salget af økologiske fødevarer under nedlukningerne, og at forbrugeren har flere penge til at forkæle sig selv med økologi i en tid, hvor det ikke er muligt at rejse, gå på restaurant og til kulturelle begivenheder.

Opdateret 17. feb

DH Food Professional banner