To succesfulde købmænd: Sådan opkvalificerer de medarbejderne

13. mar 2023 -
This describes the image
Købmands-klimaks: Hverdagen forduftede, da købmand Per Hansen fra Rema 1000 i Helsted vandt kædens pris som ”årets butik i Danmark”.  Foto: Rema 1000
  • Købmand med trofæ: ”Hvis man tror, at man er færdigudlært, så er man mere færdig, end man er udlært.”

Hvor nogle ser begrænsninger, ser andre muligheder.

Købmand Per Hansen ansatte for en del år siden en medarbejder, som havde det svært i skolen. Men når den unge fyr mødte på arbejde, var han som en ivrigt plaskende fisk i vandet.

”Han havde fundet sit rette element. Han kom i mesterlære og fordelte tiden mellem arbejde og skole. I dag er han købmand i en Rema 1000 i Hadsund. Det er en rigtig succeshistorie. Det er også et godt eksempel på, at et butiksjob kan være det helt rigtige alternativ for unge, der ikke er så vilde med det boglige. Man kan udvikle sig, når man finder det rette job, og vi bør altid tage udgangspunkt i den enkelte,” siger købmand Per Hansen.

Han ved, hvad han taler om, for det er lykkedes ham at gøre Rema 1000 i Helsted i Randers til en butik i branchens superliga. Den scorede i 2022 hæderen ”årets butik i Danmark”, da Rema 1000 fejrede egne lokale helte.

Kendt fra nettet

Den positive omtale i medier og på nettet har løftet butikken yderligere. Der er nul problemer med rekruttering.

”Det er usædvanligt. Jeg hører fra mine købmands-kolleger, at de har svært ved at finde medarbejdere og elever. De får så heldigvis hjælp af Rema 1000's HR-afdeling, der gør en kæmpe indsats for at lokke unge til. Når jeg selv tager en elev, hjælper HR med at skræddersy et forløb,” siger Per Hansen.

Han har konstant blikket rettet mod opkvalificering.

”Vi har en fast kerne af unge medarbejdere. Jeg har tre unge souschefer, som alle brænder for jobbet og som gerne vil være købmænd. De har gavn af Rema 1000's mellemleder- og talentuddannelse. Den ene er lige blevet færdig med den toårige uddannelse, den anden er halvvejs, og den sidste er lige begyndt.”

”Det er godt, at talentuddannelsen er blevet splittet op, så det første forløb er henvendt til alle: også dem, der måske ikke ønsker at blive købmænd, men som mere ser sig selv som souschef eller leder. Det fungerer megagodt,” konstaterer Per Hansen. 

Foryngelseskur

Han har stor gavn af kurser og salgstræning, hvor medarbejderne får tips og tricks af Rema 1000's egne undervisere og chefer. Der er også løbende kurser væk fra butikken, som i Borre Knob nær Horsens, hvor talentuddannelsen foregår.

”Alt omkring dygtiggørelse, vidensdeling og kompetenceudvikling er sindssygt vigtigt. Vores bagland tilbyder os gode og relevante kurser. Det er også vigtigt, at jeg selv bliver opdateret på viden. En kollega sagde engang til mig: ”Hvis man tror, at man er færdigudlært, så er man mere færdig, end man er udlært.” Man skal aldrig læne sig tilbage og køre på autopilot. Der er hele tiden muligt at udvikle forretningen. Jeg har været mange år i branchen og den er enorm omskiftelig. Det, der er rigtigt i dag, er det ikke nødvendigvis i morgen. Jeg er 57 år, og de mange unge i butikken er gode til at holde mig til ilden. De fortæller, hvad der er populært og oppe i tiden,” siger den prisvindende købmand fra det østjyske.

Ud af lokal infight

I en anden landsdel finder man ”Årets Fighter”. Det er købmand Ebbe Jørgensen fra Meny på Parkvej i Nykøbing Falster. Han fik Meny-prisen, fordi han vendte tilbagegang til vækst og overskud. Det krævede renovering og modernisering, og det var en omstilling, der gav købmanden ængstelse og sved på panden.

”Men der måtte ske noget. Jeg fik for seks år siden konkurrence i vores område af en ny Rema 1000, og det gav omsætningsnedgang. Strategien var derfor at gå fra discount- til profilbutik. Vi blev en rigtig Meny-butik med alle de lækre varer: økologi og delikatesse/slagtervarer. Samtidig tilbyder vi hverdagspriser, hvor vi matcher Rema 1000 og Netto. Vi henvender os nu til en bredere kundegruppe,” fortæller Ebbe Jørgensen.

Opkvalificering af personale er ”meget vigtigt” for købmanden.

”Uden kvalificeret personale nytter det alt sammen ikke noget. Vi har betjent delikatesse- og slagterafdeling, og en stor del af mit dygtige personale er erfarne, og de kan svare på langt det meste. Når vi er imødekommende og kompetente, er kunderne tilfredse, og så kommer de igen. Det værste, der kan ske, er, hvis en kunde bliver mødt af et svar som: 'Det ved jeg ikke. Det er ikke min afdeling'.”  

”Min butik er nok lidt atypisk, for jeg har et meget fasttømret personale. De fleste har været i butikken i mere end ti år. Det giver en særlig sammenhængskraft og stærke kompetencer. Derfor har jeg ikke meget udskiftning – men til gengæld en stor stab af unge i fritidsjob. En af de erfarne medarbejdere begyndte som elev i butikken og er nu på lederuddannelse. Ellers trækker vi mest på kurser hos Dagrofa,” siger Ebbe Jørgensen.

Han erkender åbent, at han med sine 58 år er ud af 'den gamle købmandsskole', og at det har været påtrængt at rydde op i vanetænkning. 

Ja tak til fornyelse

”Muligheder for uddannelse og opkvalificering i Dagrofa er blevet langt bedre i løbet af årene. Der skulle en holdningsændring til blandt købmændene. Vi var tilbageholdende overfor kurser og uddannelse. Jeg er fra en generation, som mente, at vi kunne klare oplæring i butikkerne. Jeg har heller ikke selv været opsøgende omkring dygtiggørelse, og jeg var på mit første lederkursus for seks år siden. Det fik jeg til gengæld rigtig meget ud af.”

”Mine engagerede unge medarbejdere kommer med en masse inspiration. Jeg giver dem også frihed under ansvar. Hvis det går godt, blander jeg mig ikke ret meget. Jeg er ikke typen, der skal bestemme alt. Det med sociale medier lader jeg med glæde dem om. Det er de bedre og hurtigere til. De styrer f.eks. 'ja tak-tilbud' på Facebook,” siger købmanden.

Han roser Dagrofa for at være foran med rekruttering og uddannelse af unge.

”Det lyder godt, det der sker på elevuddannelsen i Mommark. Det er også forfriskende, at de unge får lov til at overtage en butik i en uge. De er jo fremtiden. Jeg turde godt lade dem styre vores butik en uge. Vi, der arbejder i butikken, har det med at tænke, at det nærmest ikke kan gøres anderledes. Men når der kommer en flok cirka 20-årige og overtager, så ser de på det med friske øjne. Rigtig meget kan sikkert gøres anderledes og bedre,” lyder det fra den rutinerede fighter fra Falster.

This describes the image

Købmands-dagligdag: Prisvinder Per Hansen tilbage i hverdagen, hvor han løbende går efter at dygtiggøre medarbejderne og sig selv.

 

This describes the image

Han fightede sig tilbage: Ebbe Jørgensen fra Meny på Parkvej i Nykøbing Falster var groggy, da han fik en discount-rival i sit område. Men med et langt sejt træk er butikken relanceret. Opkvalificering af medarbejdere er vigtigt, påpeger købmanden

 


 

Opdateret 14. mar 2023