Opkvalificering sætter fut i positiv kædereaktion

22. mar 2023 -
This describes the image
Morten Esmer, der er talent- og udviklingschef i Dagrofa, vil gøre uddannelse til en fest. På  Business College Syd - Mommark kan eleverne arbejde med en Michelin-kok, prøve harpunjagt og indgå i et fedt fællesskab.    Foto: Dagrofa
  • Dagligvarehandlen.dk zoomer aktuelt ind på emnerne opkvalificering og rekruttering. Begge er altafgørende indsatsområder for detailbranchen. Men hvor – og hvor meget – skal man satse på opkvalificering? Talent- og udviklingschef Morten Esmer fra Dagrofa deler sine erfaringer. 

”Rent økonomisk er det altafgørende, at vi er på forkant med opkvalificering og dygtiggørelse af medarbejderne,” opsummerer Morten Esmer, der er talent- og udviklingschef i Dagrofa.

Dagligvarekoncernen med Meny, Spar, Min Købmand, Let-Køb og Dagrofa Foodservice forfølger en ambitiøs strategi, og opkvalificering er en vigtig prioritet, siger Morten Esmer. 

”Vi skal sikre, at vi har medarbejdere med rette kompetencer, som kan tage over på rette tidspunkt og rette sted. Det er medarbejdere og ledere i de enkelte butikker, der afgør, om vi får succes eller fiasko. Man kan forestille sig to lokale forretninger, som sælger stort set det samme, og så er det de mennesker, der arbejder i de enkelte butikker, der bliver udslagsgivende for, hvem der klarer sig bedst. Opkvalificering øger medarbejdertilfredshed og giver loyalitet. Det smitter af på kundernes tilfredshed, og de bruger flere penge i butikken. Til gavn for medarbejderne. På den måde kan man tale om en god form for 'kædereaktion',” siger Morten Esmer.

Frihed – ikke 'fastholdelse'

Hos Dagrofa vil man forbedre medarbejdernes kompetencer på en lystbetonet måde. Man vil møde kommende og nuværende medarbejdere i øjenhøjde.

”Jeg var som ung helt overbevist om, at jeg aldrig skulle arbejde hos McDonald's. Jeg endte med at være der i 18 år. Jeg begyndte helt nedefra og arbejdede mig op gennem den danske afdeling og det nordiske hovedkontor. Det gik gradvist op for mig, hvor mange muligheder, der var. Derfor kan jeg nemt identificere mig med unge, der f.eks. begynder i Meny eller Spar. Vi skal huske, at cirka 90 procent af de unge primært tager et job, fordi de skal tjene penge til tøj, mobiltelefon, fester osv.

Forhåbentlig bliver de samtidig bidt af arbejdet. Selv om størstedelen kun er i vores butikker i kortere perioder, er det vigtigt, at alle bliver behandlet godt og får præsenteret karrieremuligheder. Det er naturligt med udskiftning, så vi skal ikke tale om 'fastholdelse'. Det lyder jo som fangenskab. Vi skal tale til lysten,” konkluderer Morten Esmer.

Han tror ikke, at ret mange unge forestiller sig, at de skal være købmænd. 

”Det vil vi selvfølgelig gerne have, at nogle af dem bliver. Men det er som regel først noget man finder ud af, når man har været hos os i noget tid. Så for os gælder det om, at de unge prøver vores branche, og der er gode chancer for, at de bliver vilde med den. Vi går efter at mange bliver uddannet på den ene eller anden måde. Vi har en trindelt karrierevej, som vi kalder 'fra elev til købmand': elevuddannelsen, 'Akademiuddannelse i Retail' og 'Købmandsuddannelsen'. 'Akademiuddannelse i Retail' er godkendt til 60 ECTS-point. Det vil sige, at man også kan bruge uddannelsen andre steder. Men vi er ikke bange for, at nogen forlader branchen. Vi tror, at flere muligheder giver større tilgang,” siger Morten Esmer.

Ryster indkøbsposen

Selve oplæringen i butikkerne med ledere og oplæringsansvarlige betegner han som ”nogenlunde business as usual”:

”Det bliver ganske vist mere digitalt og smart. Vi følger med tiden, men det er også godt gammelt købmandskab. Dér er vi ikke så banebrydende. Vi bruger digital læring med videoer og quizzer. Medarbejderne får værktøjer, tanker og koncepter – og man følger manualerne i det daglige. Vi har mange opstartsprogrammer: fra vin over mad til nonfood, og vi bruger sideoplæring.” 

Morten Esmer mener til gengæld, at Dagrofa i tide har rystet indkøbsposen godt og grundigt og gjort et kup med omlægning af de interne uddannelser og aftalen med Business College Syd - Mommark på Als. Her får Dagrofas unge elever en unik undervisning, de forhåbentlig aldrig glemmer.

”Vi sender dem ikke bare til skolen. Vi er i den grad til stede. De unge på detailuddannelserne er praktikere, og det tager vi meget hensyn til. De er glade for at bruge deres hænder. Der skal ske noget! Så det dur ikke at sætte dem på skolebænken fra kl. 8-15. Vi skal have et pensum, som kan bruges ude i butikkerne, men vi har fuldstændig gentænkt læringen. Det foregår meget udenfor klasselokalet og i teams. Vi er inspireret af efterskoler og amerikansk college, hvor fællesskabet er vigtigt.

Vi har fået hjælp fra Michelin-kok Henrik Jyrk, og eleverne tager på harpunjagt under vandet som indgang til et tema om friske råvarer. Maden tilberedes over bål på strandbredden. Det giver viden og uforglemmelige oplevelser. Grundtanken er, at vi vil have dem ud af deres komfortzone og prøve noget uforudsigeligt.

Vi håber, at det smitter af på det daglige arbejde, hvor de gerne må skabe enestående oplevelser for kunderne. Vi skal have tændt glød i øjnene – gejst, glæde og selvtillid. De er unge, og de skal ikke bare uddannes. De skal også dannes. Forretningsmæssigt giver det bestemt mening, for kunderne kan godt mærke, hvis personalet er udadvendt og har overskud. Vi får vildt god respons fra elever, og vi har igen haft rekordoptag. Tilgangen er øget med 88 procent, siden vi lancerede den nye uddannelse,” fortæller Morten Esmer. 

Ny-mesterlære

I den konkurrerende dagligvarekoncern Coop arbejdes der også med tiltrækning af unge medarbejdere. 

Louise Sommer Schmidt er ansat i en af Coop's Kvickly-butikker, og hun er blandt dem, der nyder godt af opkvalificering. Hun er i fuld gang med at tage turen fra ufaglært til faglært.

Den 22-årige pige fra Als har været omkring flere jobs og uddannelser, som ikke var det rigtige for hende. Hun ville være autolakerer, men hun kunne ikke finde en læreplads. Det blev til flere tjanser som tjener, og hun rundede bl.a. sosu-uddannelsen uden at blive lun på undervisningen. Derfor var det et lykketræf, at hun fik job som ufaglært i Kvickly Nordborg.

”Det er den bedste arbejdsplads, jeg har været på. Jeg har et rigtig godt forhold til chefer og medarbejdere. Jeg har haft svært ved at finde noget, jeg følte mig til rette i. Men i butikken er ingen dage ens, og det er spændende med den uforudsigelige kontakt med kunderne. Efter noget tid fik jeg en snak med chefen, og han tilbød mig en læreplads. Jeg blev glad og sagde ja tak samme dag,” fortæller Louise.

Hun fordeler nu tiden mellem Kvickly Nordborg og Business College Syd i Sønderborg. Hun har valgt ”ny-mesterlære”, som er en praktisk vej til en erhvervsuddannelse.

”Jeg er ikke så bogligt interesseret og har aldrig overvejet at gå i gymnasiet. Nu går jeg i skole to dage om ugen og arbejder resten af tiden. Det passer mig virkelig godt. Vi er en lille klasse med et godt sammenhold. Noget af undervisningen kan jeg bruge direkte i butikken, andet er mere teoretisk, som virksomhedsøkonomi. Men det er godt at få med, for jeg har tænkt mig at fortsætte i Kvickly og måske gå efter en lederstilling en dag. Jeg synes virkelig, at jeg har fundet den rette karrierevej,” siger Louise Sommer Schmidt.

Kreative butiksovertagelser

Flere detailhandelselever viser, at de kan omsætte teori til praksis. Det er blevet populært i flere kæder at lade elever overtage butikker i en uge. 

”De får mulighed for at vise, hvad de har lært på uddannelsen og på arbejdspladsen,” siger Morten Esmer: ”Når de overtager en butik, giver de den gas og viser, hvad de kan. Det er noget af en fest. Én agerer købmand, én er souschef osv. Det er en del af tanken om at komme ud af klasseværelset og skabe noget af værdi. Og de unge vækster! Selv målt op imod indtjeningen under corona, hvor vores indtægter jo var usædvanligt høje.” 

”Der er inspiration at hente. Jeg har hørt købmænd rose de unge for kreative jobopslag. Eleverne er opsøgende overfor kunder, og det giver mersalg. Butiksovertagelserne giver også lokal omtale, og det skaber nysgerrighed. Man skal da lige ud og handle i den der butik, som de unge har overtaget. Det er lidt som når cirkus kommer til byen,” beretter talent- og udviklingschefen i Dagrofa.

This describes the image



Elev Louise Sommer Schmidt har endelig fundet et fag, hun brænder for. Hun er på ”ny-mesterlære” på Business College Syd i Sønderborg og arbejder i en lokal Kvickly. (Privatfoto)


 

Opdateret 22. mar 2023