Lidls elevfremstød giver pote

15. mar 2023 -
This describes the image
HR-direktør Hauke Daene (th) fra Lidl: ”Vi skal vise vores medarbejdere, at vi kan tilbyde dem en spændende karrierevej, hvor de kan videreuddanne sig, hvis de har lysten og evnerne.”   Foto: Lidl
  • Lidl melder om stor succes med rekruttering af unge elever. Kæden frister med fordelagtig løn og internationale muligheder.

I august sidste år samlede Lidl sit hidtil største hold af butikselever til en festlig introduktionsdag. Humøret var højt blandt de 57 unge elever.

Den tyskejede discountkæde havde også grund til at fejre. Der var nemlig tale om en dansk rekruttering-succes.

Der er rift om unge butiksmedarbejdere, men ifølge HR-direktør Hauke Daene fra Lidl går det strygende med at lokke unge elever til kæden. 

”I år har vi fået 500 ansøgninger til vores elevuddannelse, og det er planen, at 70 nye elever begynder i efteråret 2023. Sidste år steg vores elev-antal med 30 procent, så vi er meget tilfredse med udviklingen. Vi gør også en stor indsats for at fortælle om vores elevuddannelse på de danske grundskoler,” siger Hauke Daene.

Han mener, at detailbranchens mangel på ung arbejdskraft stiller skærpede krav til arbejdsgivere, som vil tiltrække butikselever og holde på dem. I Lidl er det en højt prioriteret indsats, og gode lønvilkår skal være med til at lokke unge til.

Bonus: 1000 kr.

”Det er vores vision, at vi skal være førstevalg for medarbejdere i dag og i morgen, og det er vores strategi at tage flere elever. De får løn under den to-årige uddannelse. Hvis de er under 25 år, får de den overenskomstmæssige løn plus et særligt Lidl-elevtillæg på 1000 kr. Vi gør også meget ud af vores uddannelse. I løbet af den to-årige elevtid, er de unge otte gange på skolen i Grenå en uge ad gangen. Det er med indkvartering, og det giver en særlig holdånd".

"Eleverne møder mange af os fra ledelsen i Lidl, så vi hører om, hvilke udfordringer, de unge har. Og eleverne fortæller, hvad de tænker om arbejdspladsen. De unge er fulde af gode idéer, så det er meget spændende at møde dem. Det er vores mål at skabe et trygt og spændende læringsmiljø både på uddannelsen og i butikkerne. Vi har meget fokus på at tage individuelle hensyn. De unge får en unik uddannelse med fokus på faglig og personlig udvikling,” siger Hauke Daene og fortsætter:

”Vi skal vise vores medarbejdere, at vi kan tilbyde dem en spændende karrierevej, hvor de kan videreuddanne sig, hvis de har lysten og evnerne. Her har vi virkelig god erfaring med vores elevuddannelse, der i mange tilfælde er det første skridt i en længere karriere i Lidl. Med afsæt i elevuddannelsen er der flere, der videreuddanner sig til eksempelvis souschef eller butikschef. Det er også en vigtig pointe over for de unge, at de stillinger ikke kræver, at man tager en universitetsuddannelse.”  

Verdensklasse

Hauke Daene fortæller, at mange af Lidl's elever rekrutteres internt. De er i forvejen ungarbejdere, som opfordres til at blive elever, fordi de viser engagement og flair for at arbejde i butik.

Lidl har sat gang i en meget offensiv employer branding-kampagne, hvor tre udsagn lyder: ”Verdensklasse sammenhold. Verdensklasse ambitioner. Verdensklasse muligheder.”

Lidl er den største dagligvarekæde i Europa med butikker i 31 lande, og det giver helt særlige internationale muligheder for de unge medarbejdere. 

”Det betyder, at vi kan tilbyde et ambitiøst karriereudviklingsforløb både herhjemme og uden for Danmarks grænser. Vi har f.eks. tidligere sendt elever til Irland, så de kan lære om forskellige arbejdsprocesser. Og som medarbejder er der rige muligheder for at tage et job i en af vores europæiske butikker eller på vores internationale hovedkontor. Så overvejer man at flytte til Spanien i en periode, er der mulighed for, at vi kan hjælpe med et job i f.eks. Barcelona,” siger Hauke Daene fra Lidl.

Plads til alle

En af de unge elever beskriver arbejdspladsen på følgende måde: 

”Jeg valgte Lidl, fordi det virkede som et sted, hvor der er plads til alle mulige typer mennesker, og hvor man ikke behøver sidde stille hele tiden. Der er plads til, at man kan løbe rundt med krudt i røven, hvis det er det, man har lyst til. Men der er også plads til de dage, hvor man bare tager den med ro, men stadig får løst alle opgaverne,” siger Maja Kühnell i en kampagnevideo. 

En anden elev roser Lidl for, at ”man kan mærke, at de brænder for at udvikle eleverne, så vi kan få den stilling, vi gerne vil opnå.”

This describes the image


I Lidl er der ”plads til alle mulige typer mennesker,” siger en af Lidl's elever i en kampagnevideo.

Opdateret 15. mar 2023