DM i Skills er guld værd for detailhandlen

27. mar 2023 -
This describes the image
Et populært mødested ved DM i Skills: Salling Groups stand. Foto: Salling Group
  • Erhvervsuddannelserne fik et kæmpe boost ved DM i Skills, hvor ca. 16.000 gæster besøgte Salling Groups festival-livlige stand. ”Megafed oplevelse” og ”inspirerende”, lyder det fra to unge DM-deltagere.

”Det var en megafed oplevelse at prøve kræfter med udfordringer, jeg ikke får til daglig. Det var også vildt at dyste med 9 andre unge, der er udpeget som nogle af de bedste indenfor mit fag.” 

Sådan opsummerer Victor Nedergaard Mortensen sine tre turbulente dage ved DM i Skills. Han er gourmetslagterelev i Bilka i Tilst, og han scorede en fjerdeplads i konkurrencen.

23-årige Victor kalder det ”en god måde at gøre faget mere attraktivt”. Han er sikker på, at DM-dysten fristede mange unge til at søge job i dagligvarebranchen.

”DM i Skills er virkelig en god måde at vise, hvad vi gourmetslagtere laver. Gæsterne kom helt tæt på og talte med os, og de fik et konkret og spændende indblik i vores arbejde. Stemningen var fantastisk, og jeg fik selv tid til at kigge mig omkring. Jeg anede faktisk ikke, at der er så mange erhvervsfag,” siger den unge slagterelev.

Over 50.000 gæster 

51.000 gæster besøgte 2.-4. februar DM i Skills i Fredericia. 

Unge fra hele landet blev i højt humør fragtet i busser til begivenheden, og stemningen i de enorme rammer i Messe C var elektrisk som ved en højspændt festival. 

Men de optrædende var ikke rock- og popnavne. Stjernerne var derimod de dygtigste elever fra landets erhvervsskoler. De unge gav virtuos opvisning i faglig kunnen. De dystede om at være de bedste elever inden for 45 fag, og messen var en effektiv markedsføring af erhvervsuddannelserne.

Hverdag på pause

Bagerelev Line Knudsen, der veksler mellem at gå på Kold College og arbejde i Kvickly Storcenter i Svendborg, havde også nogle hektiske og herlige dage ved DM i Skills. Hverdagen var fuldstændig aflyst.

”Det er den slags oplevelser, der er med til at gøre jobbet sjovere. Det var en spændende afstikker fra hverdagen. På en almindelig dag på arbejdet eller i skolen, er der en del rutineopgaver. Ved DM fik vi lov til at afprøve helt nye ideer. Jeg deltog i konkurrencen for at få erfaring til min svendeprøve, og der var nogle udfordringer, jeg ellers ikke ville have fået. Dén inspiration tager jeg med tilbage på skolen og i mit arbejde i Kvickly, som jeg er rigtig glad for. I vores bagerafdeling har vi ganske vist et ret fast sortiment. Men der bliver også lyttet til nye idéer,” siger Line Knudsen, som scorede en tredjeplads ved DM i Skills.

Hun fik interesse for bagerfaget i 2017, da hun stoppede med håndbold og i stedet begyndte at bage meget hjemme. Hendes omgangskreds nød godt af lækkerierne, og hun blev opfordret til at forfølge interessen. Efter endt gymnasieuddannelse trodsede hun sin studievejleders råd om at vælge en boglig uddannelse.

Hun begyndte i stedet på grundforløbet på Kold College.

Fuldtonet fremstød

Victor og Line er succeshistorier indenfor detailhandelen, som er i massiv konkurrence, når det gælder om at tiltrække ung arbejdskraft. Det er også grunden til, at Salling Group i år valgte at gå fuldtonet ind i DM i Skills. Begivenheden var et oplagt sted at være i forhold til rekruttering.

”Det er et kæmpe udstillingvindue, der synliggør alle erhvervsuddannelser. Blandt vores strategiske initiativer indgår rekruttering af unge – både til fritidsjob og til salgs- og produktions-uddannelserne. Vores stand ved DM i Skills var virkelig et tilløbsstykke,” opsummerer Charlotte Holm, der er head of attraction & diversity i Salling Group.

Detailkoncernen har ikke haft en stand på messen i flere år. Men efter moden overvejelse og nøje forberedelse valgte Salling Group at tænde op under et eksplosivt fremstød ved DM i Skills. Man skrottede den traditionelle stand med bunker af brochurer og roll-up-bannere. I stedet blev messegæsterne forkælet med et funky cafemiljø. Der var uddeling af sodavand og armbånd, og det hele signalerede uformel festivalstemning. I standen mødte gæsterne fritidsjobbere, elever og unge medarbejdere fra Salling Group-butikker.

16.000 på visit

Charlotte Holm var spændt på at følge projektet til dørs.

“Vi har regnet os frem til, at op mod 16.000 besøgte vores stand. Vores armbånd slap op i løbet af fredag formiddag, og de var mere populære end vores gratis sodavand. Vi ville ikke uddele traditionelle brochurer, som de unge næppe læser alligevel. I stedet viste armbåndet videre til vores webside, hvor man kan læse mere om uddannelse og jobmuligheder. På websiden blev de unge mødt med konkurrencer og mulighed for at søge på jobs og uddannelser i netop deres lokalområde. Jobsitet blev besøgt af over 5000 brugere,” fortæller Charlotte Holm.

En del af de unge på messen går i 8.-9. klasse og er i den alder, hvor mange for første gang får et fritidsjob.

”I Salling Group kan man starte som fritidsjobber, når man er fyldt 15 år. Her bliver mange 'smittet' af den stærke ånd af fællesskab i butikkerne, og det giver en del lyst til at vælge en elevuddannelse hos os. Det har længe været sådan, at rigtig mange af vores elever sluses ind via fritidsjobs. Arbejdet giver gode oplevelser, og de unge får oftest venner blandt kolleger og mod på at fortsætte i butikken,” siger Charlotte Holm og tilføjer:

”Når det gælder rekruttering skal vi gøre os mere umage end tidligere. Arbejdsløsheden har været historisk lav, og de unge er eftertragtede i alle brancher. Derfor er det vigtigt for os at fastholde dem, når de begynder i et fritidsjob. Vi skal være gode til at fortælle om vores mange muligheder i Salling Group og være attraktive, så vi kan fastholde de unge.”

”Måske skal man kigge på erhvervsuddannelserne med helt nye øjne. Når indtagene falder år for år, bør man være mere i øjenhøjde med de unge. I Salling Group har vi i de forskellige kæder 'ungepaneler', hvor man har mulighed for at blive hørt i de store beslutninger. De unges stemme er vigtig. De er jo fremtiden. Vi arbejder meget med feedback-kultur i hverdagen og med at skabe en mangfoldig arbejdsplads,” siger Charlotte Holm.

Sund fornuft

Gourmetslagterelev Victor Nedergaard Mortensen føler bestemt også, at han bliver lyttet til på sin arbejdsplads. Stod det til ham, blev der endnu mere convenience i Bilka i Tilst. 

”Der er øget efterspørgsel på nemme retter, også i vores slagterafdeling. Mange mennesker har ikke overskud til tidskrævende mad. Kvalitets-convenience er et godt og sundt alternativ til burgere, franske hotdogs og pizzaer. Mange ældre køber klargjorte retter, men det er især mine jævnaldrende, som forbruger meget convenience. Få har lært at lave mad hjemmefra. Jeg synes, det er meningsfyldt at være med til at tilbyde sunde alternativer. Kødet spiller også en vigtig rolle for mange forbrugere. De er kvalitetsbevidste, og udskæringerne skal være i orden, ellers køber kunderne det ikke,” siger Victor, der også håber at være med ved DM i Skills til næste år. På sigt drømmer han om at indtage en eller anden lederstilling, men her og nu har han et veldefineret mål:

”Jeg vil bare gerne lære så meget som overhovedet muligt og blive en god slagter,” konstaterer den unge elev. 

This describes the image



Charlotte Holm, head of attraction & diversity hos Salling Group, var med ved DM i Skills alle dage. Her er hun fotograferet i detailkoncernens stand i diskokuglens skær.
 

This describes the image

Bagerelev Line Knudsen lavede bl.a. en løve ud af kransekage ved DM i Skills. (Privatfoto)

 

This describes the image

”Stemningen var fantastisk,” siger gourmetslagterelev Victor Nedergaard Mortensen om DM i Skills. Her er han på sin arbejdsplads i Bilka i Tilst. (Foto: Salling Group)


 

Opdateret 27. mar 2023