Cool kølemøbler kan give mersalg og besparelse
-
Gamle og energi-frådsende kølemøbler udskiftes i hastigt tempo i butikkerne. Før man investerer, bør man dog sikre sig, at energimærkningen er troværdig, anbefaler Vibocold's kommercielle direktør.
”Man kan spare rigtig meget ved at udskifte gamle kølemøbler med nye. Sidste år oplevede vi tårnhøje el-priser, og det rettede selvfølgelig fokus på pris og energiklasser. Men som køber bør man være opmærksom, for nogle forhandlere af kølemøbler er mere kreative end andre, når det gælder energimærkning,” siger Claus R. Henriksen, som er kommerciel direktør hos Vibocold. Han uddyber:
”Man bør sikre sig, at kølemøblerne er testet ud fra europæiske normer. Nogle produkter markedsføres som værende el-besparende i A-klassen. Men måske refereres der til testresultater, som ikke medregner strømforbrug til afrimning og gentagne åbninger af dør eller låg,” advarer Claus R. Henriksen.
Selvsving og stabilisering
Vibocold lover kunderne, at de energimærkninger, virksomheden bruger, er til at stole på. Viborg-firmaet kalder sig 'Danmarks førende totalleverandør af temperaturregulerende løsninger', og Vibocold havde sidste år travlt med at levere moderne og strømbesparende kølemøbler til danske butikker.
”Da elpriserne steg voldsomt, gik der selvsving i den i flere butikker. Kølemøbler blev taget ud af drift, og der blev f.eks. slukket lys i displaykøleskabe. Det skete noget i panik, og det var uklart, om det, man sparede i el-omkostninger, egentlig udgjorde et større beløb, end det man tabte i omsætning.
Jeg fik tilbagemeldinger om, at salget faldt, når der ikke var lys i kølemøblerne. Mange forbrugere regnede jo med, at de var slukkede, og at mad og drikkevarer derfor ikke blev nedkølet. Kunderne havde også svært ved at se varerne. Da elpriserne toppede, opfordrede vi først og fremmest vores kunder til at sætte låg på impulskølere, for det sparer virkelig meget strøm,” siger Claus R. Henriksen fra Vibocold.
Nedtur og optur
Salget af kølemøbler dykkede i panik-månederne sidste år, men så vendte det igen. Virksomheden kom ud af det turbulente år med et resultat, som den kommercielle direktør kalder 'udmærket'. Vibocold har – ligesom dagligvarekæderne – investeret i fremtiden. Firmaet er midt i en massiv digital satsning, hvor især hjemmesiden har fået en gevaldig overhaling.
”Vi har kigget udefra og ind for at give vores kunder det, de har behov for. Vi har undersøgt, hvilke informationer, de søger efter, så vi kan tilbyde de rigtige produktbeskrivelser. Nu kan kunderne også logge ind og se lagerstatus og egne priser, uden at skulle ringe til en sælger først. Hjemmesiden er blevet mindre teknisk og mere inspirerende og brugervenlig. Nu behøver man slet ikke specialviden for at finde, hvad man skal bruge,” siger Claus R. Henriksen.
Scroller og klikker man på virksomhedens opdaterede hjemmeside, opdager man hurtigt, at kølemøbler bestemt ikke er ensartede produkter. Vibocold tilbyder alt fra velkendte displaybokse til køl og frys over flot designede displaykøleskabe til virkelig kreative løsninger. Et eksempel er en såkaldt 'impulskøler' (egnet til at øge impulskøb), der blev monteret i et trehjulet 'tuk tuk-køretøj'. Den blev et hit som rullende køleboks ved en musikfestival.
Tænk ud af køleboksen
”Vi har vores egen dekorations- og brandingafdeling, hvor vi forvandler køle- og fryseløsninger til effektive reklamesøjler. Vi har stort udbud og i alle prisklasser. Man skal huske, at kunder handler med øjnene. Så flot designede impulskølere kan løfte indretningen i en butik og bruges som effektivt blikfang. Vi kan også levere kølere med påsatte motiver. Det kan være billeder af druer og vin eller rejer og skaldyr. Vi kan på samme måde montere tekst og grafik. Den slags fanger kundens opmærksomhed og afkodes hurtigt. Det kan skabe et bragende mersalg.
I den eksklusive afdeling, tilbyder vi et produkt, hvor man kan vise videoklip på skabets glasdør. Jeg har set det brugt, så det ser ud som om, en person kommer ud af skabet. Den slags 'stop-effekt' og gimmicks fanger opmærksomheden.
Men det meste, vi sælger, er selvfølgelig mere traditionelle kølemøbler, og vi kalder os en 'one-stop shop'. Vi tilbyder rådgivning, salg, installation, service af temperaturregulerende produkter indenfor plug-in, ekstern kompressor og CO2/vand/glykol-baseret køling,” fortæller Claus R. Henriksen fra Vibocold.