Ahaoplevelser ved megamesse

14. apr 2023 -
This describes the image
Flere indslag på EuroShop var en fest for øjet med fokus på lys og farver.   Foto: Messe Düsseldorf/ctillmann
  • Den tyske messe for detailhandel, EuroShop, tiltrak for nylig cirka 81.000 gæster fra hele verden. Danske besøgende peger på, at man gør klogt i at sortere i dét bombardement af indtryk, man bliver udsat for på megamessen

- Dagligvarebranchen kan til tider være præget af konservatisme i forhold til nye tiltag, og derfor gavner det sikkert mange i branchen med et skud inspiration fra EuroShop i Düsseldorf, siger Henrik Madsen Dreijer, der er ekspert i adfærdsdesign og In-Store Optimization i firmaet Remarkability. 

Han har selv haft professionel gavn af den kæmpestore, tyske messe.

- Vi har fået eksponeret flere duft- og lyd-løsninger på messen via en dansk samarbejdspartner. Det har sikret os international efterspørgsel, siger Henrik Madsen Dreijer og fortsætter:

- Men jeg vil advare mod, at man bliver alt for benovet, hvis man støder på 100 teknologiske nyskabelser ved EuroShop. Lige nu vil jeg råde folk i dagligvarebranchen til rettidig omhu ved at kigge på, hvad man har i forvejen, og foretage optimerende justeringer – frem for at kaste sig over nye investeringer i mere teknologi. I ens egen butik – eller i egne butikker – kan man f.eks. kigge nærmere på de enkelte kategoriområder, deres indretning og skiltning. Er der noget, der kan gøres bedre?

- Det kan være svært at se, hvor og hvordan ens butiksindretning og salgskommunikation kan optimeres. Når vi mennesker dagligt færdes i egne omgivelser, bliver vi blinde for små detaljer. Da det netop er der, at mersalget ligger, kan jeg anbefale, at man overlader dét optimeringsarbejde til specialister med fokus på sådanne detaljer.

- Man kan oftest øge et kategoriområdes effektivitet i forhold til at sælge dets produkter med få og målrettede justeringer, der er forankret i kundernes adfærdspsykologi. Det er ikke nødvendigvis nye digitale løsninger, smarte displays eller en helt ny type selvscanning, der redder ens business. Det, der primært øger salget, er, at man gør indkøb lettere ved at fjerne oplevede barrierer. Og ved at man gør kommunikationen omkring produkterne mere hjernevenlig ved at tale ind i den måde, som kunder faktisk afkoder budskaber på. Det øger en kundes motivation for at købe et produkt, siger Henrik Madsen Dreijer.

This describes the image

Henrik Madsen Dreijer, ekspert i adfærdsdesign: - Jeg vil advare mod, at man bliver alt for benovet, hvis man støder på 100 teknologiske nyskabelser ved EuroShop. Foto: Remarkability
 

Stort branche-hit

Viborg-firmaet Vibocold sælger kølemøbler og er totalleverandør af temperaturregulerende løsninger, og virksomheden havde hele 23 medarbejdere med ved årets EuroShop-messe.

- Vi har foretaget et opkøb og skabt en ny afdeling, så vi har fået en del nye medarbejdere. EuroShop fungerer som en rigtig god indføring i vores branche, for producenterne af kølemøbler er i høj grad til stede på messen – og det samme er vores kunder. Derfor valgte vi i år at tage så mange medarbejdere med, siger Claus R. Henriksen, som er kommerciel direktør i Vibocold.

Han fortæller, at det forretningsmæssigt var en succes.

- Jeg havde møder meget af tiden på messen. Både med danske og udenlandske kunder. Og vores produktchef og indkøbsafdeling fik rigtig god inspiration, siger Claus R. Henriksen.

Han bruger dog også begrebet ”konservativ” om meget af det, han oplevede på messen.

- Vores egen branche, hvor det primært handler om kølemøbler, er ikke ligefrem præget af, at man sprænger rammerne. En kollega bemærkede, at der var produkter, der blev præsenteret som nyheder, og som blev kaldt det samme på messen for seks år siden, siger Claus R. Henriksen.

Han efterlyser generelt mere design-spræl og at branchen gør kølemøbler endnu mere miljøvenlige.

8 hotte emner

EuroShop blev afholdt i Düsseldorf 26. februar til 2. marts i år, og de mest nysgerrige gæster fik god motion som ekstra bonus. Man kunne nemlig bevæge sig rundt på et areal svarende til cirka 15 fodboldbaner. EuroShop havde, før det gik løs, udpeget følgende afgørende tendenser inden for detailhandelen.

* Bæredygtighed. Det store emne prægede bl.a. bud på butiksindretning, udstillinger, events, belysning, detailteknologi, køling, energistyring og madserviceudstyr.

* Oplevelse. Det fysiske butikslokale må gerne levere digitale ”wow-oplevelser” for kunderne, så de bruger tid i forretningen og får lyst til at vende tilbage. Det handler også om stimulering af sanser og feelgood-atmosfære. En sammenhængende digital oplevelse kan skabe en holistisk og positiv kunderejse.

* Fysisk handel og online-handel i ét. Fusion af online og offline-detailhandel fik et løft i corona-årene. Forhandlere bygger bro mellem on- og off-line og giver kunderne 360 graders overblik over køb.

* Kundefokus. Detailvirksomheder søger mod at etablere stadig tættere kontakt med forbrugerne ved hjælp af individuel og digital kundeservice. Kundernes smartphones spiller en vigtig rolle.

* Smart butik. Fysiske butikker udstyres med stadig mere teknologisk intelligens. Der arbejdes med automatiserede butikskoncepter, hvor indkøb i stigende omfang digitaliseres. Blandt virkemidlerne er sensorer og billedgenkendelses-teknologier.

* Butikken som et andet hjem. Idéen er ikke kun at dyrke den rene salgsfunktion. Kunderne skal føle sig hjemme. Design, materialer, lys og digitale tilbud kan gøre en forskel.

* Energistyring. Præcis styring og overvågning af energiforbruget i dagligvarebutikker vil i fremtiden blive en stadig mere afgørende succesfaktor for hver enkelt butik og kæde som følge af udviklingen på energimarkedet. AI-baserede analyse- og prognose-platforme har et stort potentiale.

* Levende bymidter. Det er svært at gøre bymidter attraktive og levende i en tid med stigende digitalisering. På messens Future Urban Lab fik gæsterne mulighed for selv at realisere deres vision om fremtidens by.

This describes the image

Viborg-firmaet Vibocold var talstærkt til stede ved EuroShop-messen. Foto: Vibocold
 

 

 

 

Opdateret 17. apr 2023