Salling Group har premiere på betjeningsløs butik
-
I morgen er der officiel åbning af Føtex Go i Aarhus. Salling Group har store forventninger til konceptet.
Føtex Go åbner en 120 kvm betjeningsløs butik i morgen i Aarhus-bydelen Trøjborg. Butikken vil have over 1500 varer på hylderne og holder åben hele døgnet.
Målet er at gøre indkøbsturen endnu hurtigere og lettere for kunden.
– Vores nye butik skal ses som lysende eksempel på det, vi ønsker i Salling Group. At bruge nyeste teknologi og muligheder til at opfylde vores kunders ønsker og behov, som de ikke finder andre steder i landet. Vi ønsker hele tiden at skubbe på udviklingen, så vores kunder nemmere og hurtigere kan klare deres indkøb. Vi tror på, at teknologien og den udvidede åbningstid vil appellere til rigtig mange kunder, der står og mangler basale varer i køleskabet – også udenfor normal åbningstid. Føtex Go er et vigtigt første skridt i vores nye ambitiøse plan om store investeringer i innovation og teknologi, siger Anders Hagh, adm. direktør i Salling Group.
Fokus på innovation og teknologi
I de første uger vil der være en naturlig indkøringsperiode, hvorfor der vil være personale tilstede i butikken, som står klar til at hjælpe, hvis kunderne har spørgsmål eller oplever uforudsete problemer.
Salling Group har sat kurs mod fremtiden med historisk høje ambitioner. I sidste uge præsenterede Anders Hagh dagligvarekoncernens nye strategi, der skal flytte Salling Group til næste niveau.
Åbningen af Føtex Go i Aarhus skal ses som et resultat af de ambitioner Salling Group ønsker at folde ud de kommende år.
Innovation og teknologi bliver afgørende aktører i bestræbelserne på at nå målsætningen om en omsætning på 100 mia. kr.
I samarbejde med techvirksomheden AIFI er den nye Føtex Go klar med en kamerateknologi, der for første gang ser dagens lys på det danske dagligvaremarked.
Lang testperiode
Topchefen i Salling Group Anders Hagh har i et interview med Dagligvarehandlen.dk i sidste uge fortalt, at Føtex Go ikke står til at blive udrullet til andre byer lige med det samme. Først venter en testperiode til at samle viden.
- Det tager tæt på et år for at se, hvordan det fungerer henover sæsonerne. Er det et koncept, kunderne tilvælger, når det er meget varmt, og kunderne skal hente en kold øl eller is, og er det et koncept, der også fungerer under julehandlen. Vi vil gerne se konceptet kører gennem sæsonerne, før vi konkluderer på det.
- Men i sidste ende er det danskerne, der bestemmer. Hvis de tager godt imod det fra starten, får vi også blod på tanden. Jeg glæder mig til, at vi åbner butikken. Jeg synes personligt, at det er en fantastisk måde at handle ind på, så jeg glæder mig til at se, hvordan danskerne tager imod, siger topchefen.
Inspirationen til den nye butik er hentet fra blandt andet Storbritannien, Polen og Tyskland. Teknologien er nu så god, at konceptet er modent nok til at blive introduceret over for kunderne i Aarhus.
Hvis man ønsker at købe alkohol/varer med aldersbegrænsning, foregår det i et separat område i butikken. Man får adgang til området ved at registrere sig med MitID for at sikre at aldersbegrænsning overholdes.