Pæn indtjening i Dagrofas grossist-ben
Når landets tredjestørste dagligvarekoncern, Dagrofa, sidste år landede branchens største underskud, var det i hvert fald ikke datterselskabet SuperGros' skyld.
Tværtimod nåede grossistvirksomheden SuperGros sin bedste bundlinje siden 2010 i et år, der ellers var præget af omstilling.
Driftsresultatet steg med 40 mio. kr. til 114 mio. kr., og resultatet efter skat med 67 pct. til 95 mio. kr.
Et betydeligt lavere niveau for af- og nedskrivninger - 41 mio. kr. mod 103 mio. kr. i 2013 - gavnede indtjeningen, lige som der blev skåret 38 pct. af personaleomkostningerne som en følge af, at en række funktioner i løbet af året blev flyttet fra SuperGros til Dagrofa.
Det indebar, at medarbejderantallet faldt med knap 300 til 593 sidste år.
Endnu en delforklaring på det øgede overskud i 2014 skal findes i noterne, hvor en beskåret direktion kun kostede 3,1 mio. kr. - mod 28,2 mio. kr. i 2013, hvor der bl.a. blev udløst bonus knyttet til salget af den største ejerandel i Dagrofa til SuperGros.
Lars Arnløv Jørgensen er ny adm. direktør i SuperGros efter den mangeårige topchef Carsten Christiansen.
Convenience dykker
SuperGros bevarer sin position som den største grossist i købmandssektoren med en pæn margen til rivalen Reitan Distribution, der landede en omsætning på 11,7 mia. kr. sidste år.
Årets omsætningsfald på en kvart mia. kr. til 14,0 mia. kr. i SuperGros blev det mindste længe. Siden 2010 har man gennemsnitligt mistet salg for en mia. kr. om året.
Dels som følge af tilbagegang i købmændenes kæder, hvor ikke mindst den nu forsvundne SuperBest-kæde har tabt, dels fordi Reitan Distribution har overtaget flere tidligere SuperGros-kunder.
Sidste år voksede den del af SuperGros' omsætning, der stammer fra salg til "købmænd" i Dagrofa-kæderne minimalt til 11,4 mia. kr.
Grossistens salg til "købmænd" omfatter imidlertid også den koncernejede discountkæde Kiwi, som i 2014 voksede hurtigst af alle i landet med en fremgang på 18,4 pct. Det var altså nok til at udligne et samlet fald i de øvrige kæder - og lidt til.
Derfor lå hele tilbagegangen i SuperGros' omsætning i convenience-segmentet, der mistede 19 pct. og landede på 1,3 mia. kr.
Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Arkivfoto: Mikael Hjuler