Dyreværnsorganisation skoser Rema 1000 for turbokyllinger – igen
-
Med 200 plakater og flere helsides-avisannoncer kritiserer Anima Rema 1000 for salg af turbo-kyllinger
opdateret....10.23
Rema 1000 sidder på en stor del af den danske dagligvarehandel, vækster år for år, og er senest kåret som Danmarks mest bæredygtige brand, skriver Dyreværnsorganisation Anima i en pressemeddelelse, hvor organisationen forklarer, hvorfor man igen er efter Rema 1000 i helsides avisannoncer i 18 dagblade, heriblandt Politiken og Fyens Stiftstidende samt store plakater i bybilledet.
- Rema 1000 er i front på mange områder, men når det kommer til kyllingevelfærd, halter de langt efter. At være den førende spiller i detailbranchen forpligter, og derfor er det meget skuffende, at Rema 1000 stadig ikke vil udfase turbokylling, som er et af de dyr, der har det absolut værst i det danske landbrug, siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef i Anima.
Ifølge organisationen sælger Rema 1000 årligt omkring ti mio. hurtigtvoksende industrikyllinger, og det gør kæden til et af de supermarkeder, der sælger flest turbokyllinger i Danmark.
Da Anima i efteråret 2020 havde en lignede kampagne mod Rema 1000, skrev Rema 1000’s kommunikationschef Jonas Schrøder på LinkeIn:
”35 pct. af Remas kyllinger er nemlig i dag økologiske eller har det højeste dyrevelfærdsmærke på tre hjerter med adgang til udeareal. Resten er af racen Ross 308, som sælges bredt i dagligvarehandlen.
- Vi er i gang med at udfase Ross 308, men det skal ske i et tempo, hvor kunder og producenter er med, da den koster mere. For selvom en tredjedel af vores sortiment i dag er høj velfærd, står det kun for 6 pct. af omsætningen i antal og 11 pct. i kroner. Det vil være nemt at købe udenlandsk, men så risikerer vi, at danske landmænd bliver kørt ned økonomisk. Det vil vi ikke bidrage til. Vi har i over 20 år støttet danske landmænd og kun solgt dansk, og det bliver vi ved med, så vi dermed støtter omlægning til mere dyrevelfærd. Aktuel status er, at vi efter nytår skifter endnu mere konventionel dansk kylling til dyrevelfærd, og sådan bliver vi ved, til vi ikke har mere Ross 308".
Denne gang tager kædens kommunikationschef Jonas Schrøder kampagnen med et strejf af humor og giver Animas pressemeddelelse en omgang korrektur, hvor han blandt andet retter ”supermarked” til ”discountbutik” og ændrer ”en stor del af den danske dagligvarehandel” til ”15,5 pct.”
Han skriver samtidig, at Rema 1000 er på vej, men at Anima er utålmodig.
Anima skriver om de såkaldte turbokyllinger, at de er avlet til at vokse meget hurtigt på meget kort tid.
”På lidt over en måned vokser kyllingerne fra 50 g til to kg, og det medfører en række alvorlige velfærdsproblemer. Ifølge en undersøgelse af Aarhus Universitet (2018) kan tre ud af fire hurtigtvoksende kyllinger ikke gå normalt på grund af den hurtige vækst”.
En række virksomheder har allerede valgt at udfase turbokylling. Her kan blandt andet nævnes store kæder som Lidl, Aldi, 7-Eleven, Espresso House og Circle K.