7-Eleven er tæt på fuld genåbning

Reitan 10. aug 2022 - 3 min læsetid
This describes the image
Adm. direktør for Reitan Convenience, Jesper Østergaard, foran den ubemandede butik i Københavns Lufthavn  Foto: Helle-Karin Helstrand
  • Conveniencekæden blev mandag morgen udsat for et ransomware-angreb. Natten til torsdag kører næsten alle 7-Eleven med normal drift. 

Opdateret torsdag morgen kl. 7.20.

"Vi er glade for at meddele, at mere end 96 pct. af vores 176 butikker nu oplever stabil drift gennem et backup-system. Vi har teknikere i de resterende butikker, som arbejder hårdt på at få dem op at køre så hurtigt som muligt også".

Sådan lyder den seneste opdatering fra 7-Eleven i nat i sagen om mandagens hackerangreb mod kæden.

7-Eleven var længe meget fåmælt om hackerangrebet. Kun på Facebook og Instagram har kæden informeret kunderne om, at mange af kædens butikker måtte lukke.

Onsdag meldte 7-Eleven så ud i en pressemeddelelse:

”7-Eleven blev mandag morgen den 8. august ramt af et hackerangreb, som bl.a. har medført, at alle butikker lukkede på dagen, da man ikke kunne benytte kassesystemet eller modtage betaling. Butikkerne forblev lukkede, indtil man havde dannet et overblik, og omfanget var bekræftet", står der i meddelelsen.

Her fortælles det også, at der er tale om et såkaldt ransomware-angreb, hvor de kriminelle har tiltvunget sig adgang til netværket og låst systemerne.

”Sagen håndteres i samarbejde med politiet, og 7-Eleven kommer for nuværende ikke til at gå i yderligere i detaljer om efterforskningen, omfanget og konsekvenserne af angrebet.

7-Eleven politianmeldte hændelsen mandag morgen og samarbejder med politiet og eksterne IT-eksperter om at komme til bunds i sagen, så man kan vende retur til normal drift snarest muligt”.

Kæden har været i løbende dialog med interessenter, men der er ifølge 7-Eleven intet, der tyder på, at kunder, samarbejdspartnere eller leverandører er ramt af hackerangrebet.

- Vores mål er at sikre trygge betingelser for alle - såvel kunder som medarbejdere. I disse dage er vi i kontinuerlig dialog med kunderne via Facebook, Instagram samt på telefon. Det fortsætter vi med, indtil alle butikker igen er åbne. Jeg vil gerne allerede nu takke købmænd og medarbejdere i såvel butikkerne som på servicekontoret for deres enorme indsats og omstillingsparathed, samt den store støtte og forståelse vi har modtaget fra kunder, leverandører og samarbejdspartnere, siger Jesper Østergaard, adm. direktør i 7-Eleven.

Næsten alle butikker er genåbnet

Efter at kæden har holdt lukket, kører 169 af 7-Elevens 176 butikker nu med stabil drift, oplyser kæden i en mail til Ritzau natten til torsdag. Desuden arbejder teknikere hårdt på at få de resterende syv butikker op at køre igen hurtigst muligt. 

Betalingen kan dog visse steder give udfordringer. 

Alle åbne butikker tager imod kontanter og MobilePay, men ikke alle steder tager mod Dankort, Visa og Mastercard-betalinger. I butikker ved togstationer tager butikkerne kun imod Dankort, oplyser 7-Eleven til Ritzau.    

7-Eleven Delivery er ikke påvirket af angrebet og fungerer som normalt.

Kæden opdaterer løbende på de sociale medier, når der er nyt i sagen. 

Opdateret 11. aug 2022