Tobakslov er lige på trapperne
Den kommende revision af tobaksloven, som skal udmønte regeringens stort anlagte ”national handleplan mod børn og unges rygning”, er nået til opløbsstrækningen.
For en uge siden var der høringsfrist på den kommende lov, og mens butikkerne så småt er ved at forberede sig på første runde prisstigninger 1. april, savner bl.a. brancheorganisationerne De Samvirkende Købmænd (DSK), Nærbutikkernes Landsforening (NBL) og Tobaksproducenterne klarhed på visse dele af loven.
Loven betyder ikke kun prisstigninger, men trækker også en række ændringer ift. til 07½reklamer, synlighed af tobak i butikken samt skærpede straffe ved salg til mindreårige – for at nævne nogle få.
Underlige krav
Alle tre organisationer understreger over for Dansk Handelsblad, at man er enig lovens ånd, om at bremse børn og unges rygning. De påpeger dog, at udkastet til loven på nogle områder går for vidt, mens andre elementer bliver praktisk svære at gennemføre i butikkerne.
Der er især ét aspekt af skiltningskravene, som DSK undrer sig over. Af høringsmaterialet fremgår det, at skilte med aldersbegrænsninger på tobak og alkohol – som alle forhandlere skal rekvirere fra Sundhedsstyrelsen – ikke længere må være synlige før kunden efterspørger varen.
- Det vil, mildt sagt, være bøvlet, hvis over 7.000 tobaks- forhandlere skal fjerne de nuværende skilte med diverse aldersgrænser for at anskaffe nye skilte med tobak for sig og resten for sig, lyder det fra Claus Bøgelund Nielsen. Den opfattelse deler direktør i Tobaksproducenterne, Tine Marie Andersen,
- Det virker fuldstændig hovedløst at skjule aldersbegrænsningen. Vi skal have styrket id-kulturen i Danmark, og det gør vi ikke ved at skjule skiltningen, lyder det.
Skjulte skilte
Hos DSK understreger man, at der, så vidt organisationen er bekendt med, ikke findes undersøgelser eller andet, som underbygger, at ”skjult skiltning” skulle have en effekt, og henviser til anbefalingerne fra rapporten ”forebyggelse af rygning blandt børn og unge – hvad virker?” fra Vidensråd for Forebyggelse.
- Rapporten fra 2018 indeholder mange anbefalinger, men intet om, at skiltemateriale med gældende aldersgrænser bør skjules. Det er heller ikke lykkedes at identificere lande, hvor der – i lighed med forslaget – er krav om skjult skiltning. Uden dokumentation for, at skjulte skilte har en forebyggende virkning, ser DSK hellere, at reglerne forbliver uændrede, forklarer Claus Bøgelund Nielsen.
Hos Kræftens Bekæmpelse kan Projektchef for tobaksforebyggelse Niels Them Kjær ikke umiddelbart vurdere, hvorvidt skjult skiltning forebygger rygning hos børn og unge. Han understreger dog, at aldersgrænser i sig selv virker.
- En aldersgrænse på 18 betyder ikke, at 16-18-årige ikke længere kan købe tobak. Men for de 13-14 årige har det en effekt. Efterskoler kan eksempelvis ikke have elever, der ryger, når grænsen er 18 år. Butikkerne kommer ikke til at miste salg fra voksne rygere,
men det vil bremse antallet af unge der begynder, siger han.
Han forklarer, at formuleringen om ”skjult skiltning” muligvis er en reaktion på, at reklameombud og gemt tobak andre steder er blevet ”omgået” – bl.a. i England, hvor vendinger som ”Can’t find what you’re looking for?” efterfulgt af ”Tobacco on sale here” i store gule bogstaver kan ses i nogle butikker.
Ny indretning på vej
Flere større butikskæder har implementeret afdækninger, men især hos landets mindre conveniencebutikker venter en opgave. Hos Nærbutikkernes Landsforening mener man, at den kommende lov i for høj grad sætter restriktioner uden at skele til den forretningsdrivende.
- Loven i det nuværende udkast rammer skævt. Vi ser gerne, at der gives dispensation til de mindre forretninger ift. at implementere reglerne, så de kan sprede udgiften over eksempelvis en årrække. Vi frygter oprigtigt butiksdød i de små lokalsamfund, hvor de allerede i dag er rigeligt pressede, understreger landsformanden, som gerne ser en implementeringsperiode for mindre forretningsdrivende i størrelsesordenen 4-6 år.
I butikskæden Nærkøb, som organiserer 371 butikker på landsplan, kan adm. direktør Jens O. Bylling Jensen berette om bekymring blandt medlemmerne, hvor tobak for en stor dels vedkommende tegner sig for over 50 pct. af omsætningen, hvis man fratrækker spil.
- Vi har set mange små butikker lukke på grund af lukkeloven, og vi håber ikke den nye tobakslov vil få ligeså stor betydning for vores medlemmer, siger han og understreger, at medlemmerne naturligvis lever vil leve op til de kommende regler.
- Jeg tror og håber, tobaksindustrien vil være villige til at hjælpe vores medlemmer med løsninger. Og ellers er det lamelgardiner hos Jysk for 200 kr. Du behøver ikke den lækre jaguarløsning. Jeg tror ikke, udgiften bliver så stor, som man kunne frygte, lyder det fra Jens O. Bylling Jensen.
Hjælp på vej?
Hos Tobaksproducenterne vil Tine Marie Andersen ikke afvise, at hjælp kan komme på tale. Det er f.eks. tidligere set, at producenterne har hjulpet butikker med hylder.
- Det er op til de enkelte tobaksvirksomheder at lave aftaler med forhandlerne om, hvordan produkterne præsenteres i butikkerne. Som brancheorganisation kan vi hjælpe forhandlerne med at forstå lovgivningen, og det gør vi naturligvis gerne.
Samtidig sender hun en stikpille i retning af myndighederne, som ifølge Tobaksproducenterne ikke i tilstrækkelig grad har belyst, hvad den erhvervsøkonomiske konsekvens af forslaget vil være for butikslivet eller effekten af tiltaget.
- Vi snakker om at over 7.000 butikker skal lave deres forretning om, og ministeriet vurderer kun, at det har ”mindre erhvervsøkonomiske konsekvenser”. Det er simpelthen useriøst og sjusket lovarbejde. De folkevalgte får jo ikke et retvisende billede af, hvad de skal stemme om, slutter Tine Marie Andersen.
Dansk Handelsblad har uden held forsøgt at få en kommentar fra Sundheds- og Ældreministeriet, men det har ikke været muligt inden deadline.