Tilbudsaviser er bedste inspirationskilde før køb
Det kan godt være, tilbudsaviser er gammeldags, men intet sted er tilsyneladende bedre til at inspirere forbrugerne før dagligvarekøb end netop tilbudsaviser. Det viser forbrugerundersøgelsen Marketsquare Shopper Insights 2017, der har taget temperaturen på 2.217 forbrugeres indkøbsvaner inden for 15 forskellige brancher, herunder også dagligvarer.
I en del af undersøgelsen bliver respondenterne bedt om at angive de steder, hvor de aktivt søger inspiration og information, før de køber dagligvarer. Her angiver 40 pct., at det foretrukne sted at søge inspiration er tilbudsaviser/kataloger. I samme undersøgelse i 2016 var tallet 38 pct.
- Tilbudsaviser har en stærk position indenfor dagligvarer og bevarer samme niveau som sidste år. Tilbudsavisen er indarbejdet, men den har også en stor udfordring med at ramme udvalgte målgrupper i især storbyerne. Der er dog heller ingen tvivl om, at de digitale kanaler står stærkere og stærkere, siger Jens Thrane-Møller, adm. direktør hos reklamebureauet Marketsquare.
Digitale udfordringer
På plads nummer to er butikkerne, hvor ca. 19 pct. i dag henter inspiration og information, umiddelbart før de køber varer, hvilket er et lille fald på 2 procentpoint i forhold til samme undersøgelse sidste år. Selv om danskernes digitale forbrug er steget kraftigt de senere, slår de trykte tilbudsaviser med længder stadigvæk internettet, når det gælder om at give danskerne inspiration til hverdagens dagligvareindkøb.
I undersøgelsen angiver henholdsvis 17, 4 og 3 pct., at de finder inspiration via internettet, på sociale medier eller via blogs før dagligvareindkøbet. Samlet set er der dog tale om en fremgang i forhold til 2016, hvor "kun" lige over hver 10. forbruger søgte inspiration på internettet.
- Jo højere en e-handelsdel branchen har, jo større er den digitale søgning før køb, og indenfor dagligvarer fylder e-handel stadigvæk ganske lidt, siger Jens Thrane-Møller.
Spørgsmål om alder
Forbrugerundersøgelsen fra Marketsquare viser, at forbrugerne generelt søger mere inspiration og information om dagligvarerne før køb. Ifølge Jens Thrane-Møller hænger dette sammen med, at forbrugerne har et væld af muligheder for at søge information om f.eks. mad. Lige fra blogs og sociale medier til tv-programmer og kogebøger. Han understreger samtidig nødvendigheden for dagligvarekæderne i at brede deres reklamemix ud i flere kanaler for at ramme forbrugerne.
- Tilbudsaviser og digitale kanaler er meget aldersdomineret. 41 pct. af de 60-70-årige finder inspiration i tilbudsaviser, mens det for de unge 18-34-årige kun er gældende for 20 pct. Omvendt forholder det sig for sociale medier, hvor ca. 25 pct. af de yngre forbrugere finder inspiration i dag, mens det kun gælder for ganske få pct. af forbrugerne fra 50 år og opefter, siger Jens Thrane-Møller.
[caption id="attachment_64130" align="aligncenter" width="327"] infotgrafik: Ulrik Samsøe Figen[/caption]