Ti gode råd til at ansætte en medarbejder i fleksjob
Dagligvarebutikker har brug for medarbejdere på næsten alle tider af døgnet. Der skal varer ind på lageret, butikken skal gøres klar, inden den åbner, og arbejdet slutter først langt ud på aftenen, efter, at de sidste kunder er gået hjem.
Det øger behovet for medarbejdere, som kan arbejde fleksibelt, og mange butikker oplever behov for at ansætte medarbejdere på deltid.
Hvis du mangler en medarbejder til at arbejde på deltid eller løse opgaver på få timer om ugen, kan du overveje at ansætte en medarbejder i fleksjob.
Her får du en guide til, hvordan du gør:
1 Hvad er fleksjob?:
Fleksjob er for personer, som på den ene eller den anden måde har en nedsat arbejdsevne. Måske på grund af et fysisk handicap, psykiske problemer eller sociale vanskeligheder. Fleksjob etableres af kommunen, der også giver et tilskud som supplement til medarbejderens løn.
2 Brug dit jobcenter:
En medarbejder i fleksjob ansættes på samme vilkår som dine andre medarbejdere, men du skal altid inddrage dit jobcenter. Det er jobcentret, som kan etablere et fleksjob, og her kan du typisk også få hjælp til administration og papirarbejde om fleksjobbet.
3 Det gode match:
For alle job er det vigtigt, at der er et godt match mellem arbejdsgiverens ønsker og medarbejderens kompetencer. For fleksjob er det vigtigt, at medarbejderens begrænsninger kan rummes i virksomheden. Hvis I har brug for en medarbejder, der går meget rundt i butikken, eller hvor der er mange løft i jobbet, så dur det ikke med en medarbejder, der er begrænset i sin bevægelse. Jobcentret kan hjælpe jer med at sætte ord på, hvad I har brug for, og finde den rigtige kandidat.
4 Ansæt medarbejderen:
Som arbejdsgiver skal du lave en ansættelseskontrakt og sende en kopi til jobcentret. I nogle tilfælde er medarbejderen i fleksjob omfattet af Lov om forbud mod forskelsbehandling. Det betyder, at du skal undersøge reglerne for rimelig tilpasning.
5 Lav en flekstillægsaftale:
Brug fleks-tillægsaftalen både før og i ansættelsen af en medarbejder i fleksjob. Med den kan du sikre klar forventningsafstemning, skriftlige aftaler og holde fokus på udvikling af jobbet. En fleks-tillægsaftale indeholder f.eks. beskrivelser af:
- opgaver og arbejdstid
- hvem der er kontaktperson på arbejdspladsen og i jobcentret
- hvilke skånehensyn, der skal tages
- målet for udvikling af jobbet, f.eks. opgaver eller arbejdstid
- hvornår og hvor ofte der skal holdes opfølgningssamtaler
6 Forsikring:
Som arbejdsgiver skal du tegne en arbejdsskadeforsikring for medarbejderen, så han eller hun er sikret ved sygdom eller ulykke.
7 Løn og pension:
Du skal betale løn for medarbejderens reelle arbejdsevne – resten står jobcentret for. Jobcentret vurderer den reelle arbejdsevne på baggrund af de timer, som medarbejderen kan arbejde, og de skånehensyn som skal tages.
8 Sygdom og indberetning:
Som arbejdsgiver får du refusion fra første sygedag, hvis du udbetaler løn under fravær. Du skal indberette sygefravær på virk.dk
9 Skab udvikling:
For alle medarbejdere er det vigtigt, at man udvikler sig i jobbet. Når det kommer til medarbejdere i fleksjob, er det oplagt at se på arbejdstiden, mulige nye arbejdsopgaver eller tilrettelæggelse af arbejdsopgaverne. En god balance mellem opgaver og skånehensyn er afgørende for god udvikling.
10 Brug jobcentret igen:
Jobcentret har pligt til at følge op på, hvordan det går med fleksjobbet. Det er også din mulighed for at få tilrettet fleksjobbet, så det passer godt til medarbejderen og hverdagen i virksomheden. Jobcentret er din sparringspartner, som måske kan se andre muligheder end du selv kan.