Større advarsler på cigaretpakker
Tobaksproducenterne tror ikke, at det vil ændre stort på salget af cigaretter.
Fra maj strammes regler for cigaretpakker. I fremtiden skal en større del af pakkerne bruges til advarsler mod rygning.
De nye stramninger indføres som følge af et direktiv fra EU, der betyder, at 65 pct. af cigaretpakkerne fra maj 2016 skal anvendes til advarsler mod rygning.
Advarslerne skal anbringes øverst på pakkerne, så de bliver vanskeligere at skjule på hylder og i oplyste skabe i kiosker og dagligvarebutikker.
Brancheorganisationen Tobaksproducenterne regner ikke med, at de nye strammere regler for markedsføringen på emballagerne og den øgede brug af advarsler mod rygning vil ændre stort på salget af cigaretter i Danmark:
– Markedsføring af cigaretter er i dag allerede stærkt begrænset af både et reklameforbud samt et generelt markedsføringsforbud. Derfor vurderer jeg, at de nye regler ikke får markant betydning for hverken markedsføring eller salget af cigaretter i Danmark, siger Louise Feilberg, direktør i Tobaksproducenterne.
00
Hun siger, at de nye regler for pakkens udseende ikke er ukendte for producenterne.
– Reglerne blev vedtaget tilbage i 2014 i EU, men som med al anden EU-lovgivning skal der være tid til at få det omsat til national lovgivning. Reglerne om pakkens udseende er i øvrigt et delelement i en stor og omfattende pakke fra EU om tobaksregulering. Her i begyndelsen af januar venter vi fortsat på at se, hvordan den endelige udformning af, hvordan EU direktivet bliver omsat til dansk lov.
– Helt generelt hilser Tobaksproducenterne det nye regelsæt velkomment og bakker op om de fælles regler og klarhed. For industrien, forhandlere og forbrugere gælder, at ens og klare regler skaber den bedste forudsætning for et velreguleret marked, siger Louise Feilberg til Dansk Handelsblad.
Kræftens Bekæmpelse siger til Ritzau, at man er tilfreds med, at der bliver mere plads til advarslerne.