Politikere rykker på vildledende markedsføring
Dagligvarehandlen arbejder løbende med at forbedre prisanvisningen på varerne, blandt andet ved hjælp af elektroniske hyldeforkanter, men der sker svipsere. Lidt for ofte, hvis man spørger forbrugerne og BT, som det seneste stykke tid har bragt en række artikler om prisfejl i dagligvarebutikkerne.
Kritikken er haglet ned over branchen, og det har nu fået Christiansborg-politikerne til at ville se nærmere på kontrolmulighederne for vildledende markedsføring.
”Finder ministeren, at den nuværende kontrol med vildledende prismarkedsføring er tilstrækkelig?,” spørger Enhedslistens forbrugerordfører, Øjvind Vilsholm, erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) i et udvalgsspørgsmål.
- Det gør jeg på baggrund af politianmeldelsen af Bilka, historierne om prisfejl og en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk, der regner sig frem til, at man kan spare 2000 kr. om året ved at påpege fejl i boner. Det fik mig til at spekulere over, hvem der gør noget ved det, og om der er kontrol med det. Det er Forbrugerombudsmanden, der skal kontrollere den slags, men han skal have en anmeldelse, og der er jo ikke nogen, der gider anmelde en butik, fordi de bliver snydt for 4,95 kr., forklarer han over for Dansk Handelsblad.
Opbakning til kontrol
Øjvind Vilsholm har ikke umiddelbart den store tiltro til, at ministeren har lyst til at gøre så meget ved sagen, men håber alligevel, der kan komme noget konstruktivt ud af at rejse spørgsmålet i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget.
- Hvis det stod til mig og er realiserbart, kunne man godt sørge for, at Forbrugerombudsmanden fik en medarbejder eller to til at lave stikprøver rundt omkring for at se, om det kan få butikkerne op i højere gear, siger han.
På den måde kan butikker, der ikke overholder loven, blive idømt bøder. Og den ide er der opbakning til fra andre partier.
- Det er simpelthen for dårligt, at branchen ikke selv har gjort noget ved det her. Det er ikke første gang, at den her problematik er oppe at vende. Vi politikere er sådan set nødt til at gøre noget, siger Venstres erhvervsordfører, Torsten Schack Pedersen, til BT.
Også Liberal Alliance holder en dør åben for at sætte ind over for vildledende markedsføring, hvis dagligvarebutikkerne ikke selv skrider til handling.
- Det kan også være, branchen selv får lyst til at tage sig sammen. Nogle gange hjælper det at true med lovgivning, siger Øjvind Vilsholm.