Ny betalingslov træder i kraft
Fra den 1. januar 2018 er det ikke længere lovligt at lade forbrugerne selv betale det såkaldte indløsningsgebyr, når de benytter sig af betalingskort som Mastercard og Visa til betaling.
Det betyder, at butiksejeren selv står for udgiften til gebyret for indløsning af betalingskort, og det gælder både for fysisk handel og internethandel. Det er en af konsekvenserne af det nye betalingsdirektiv – også kendt under navnet PSD2 (Revised Payment Service Directive).
– Når den erhvervsdrivende ikke længere må overløfte gebyret til forbrugeren, er det med til at øge konkurrencen for betalingskort på betalingsmarkedet, som er målet med den nye lov. EU har længe haft fokus på at regulere og harmonisere betalingsmarkedet, siger Søren Jensen, adm. direktør hos GoAppified i en pressemeddelelse.
Store beløb
Og der kan være store beløb i spil for selv små butiksejere, tilføjer Søren Jensen.
– For eksempel ligger satsen for at tage imod betaling typisk på mellem 1,65 og 3,75 pct. hos de etablerede betalingsudbydere. Med deres monopol og muligheden for at overløfte gebyret til forbrugeren, har der ikke været et incitament til at konkurrenceudsætte det, men det kommer til at ændre sig markant nu med den nye lov, siger Søren Jensen.
Adgang til bankernes betalingsdata
Direktivet medfører også en ændring i reglerne for adgangen til bankernes betalingsdata, som alle virksomheder fremadrettet kan få adgang til. Oplysningerne kan virksomhederne benytte til en række økonomisk attraktive tiltag som for eksempel markedsføring målrettet enkeltpersoner, rabatordninger og loyalitetsprogrammer, forudsat at man har indhentet forbrugerens samtykke.
Det er dog ikke lovligt at bruge oplysningerne til prisdiskrimination såsom at fastsætte individuelle priser for den samme vare eller tjeneste til forskellige forbrugere ud fra deres betalingsdata, forklarer Søren Jensen.
Samtidig åbner den ny lovgivning op for mere smidighed omkring udbud af betalingstjenester, der tidligere har krævet en licenspligt hos Finanstilsynet, der gøre det nemmere at udbyde et betalingsinstrument, som gavekort og betalingskort til eksempelvis kontantløse festivaler og betalingskort til køb af et meget begrænset sortiment, som for eksempel rejsekort og benzinkort.