Nu har det halve Danmark Nej tak-mærker på postkassen

30. aug 2016 -
This describes the image
||||| Foto: John Ehbrecht|Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen||Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand||

 

Det er et spørgsmål om ganske få måneder - måske endda kun uger - før der sidder et Reklamer Nej tak-skilt på mere end halvdelen af landets postkasser.

Alene det seneste år har 200.000 nye husstande fravalgt at modtage samtlige de tilbudsaviser, som håbefulde detailhandlende sender ud i deres oplande, så 1.364.000 her midt i august takker nej. Det er 49,7 pct. af samtlige.

Hos PostNord Danmark bekræfter man, at milepælen med over 50 pct. vil blive nået i år.

Det er imidlertid ikke et udtryk for, at halvdelen af danskerne har droppet traditionen med at modtage trykte reklamer derhjemme.

En kraftigt voksende andel af Nej tak’erne udvælger i stedet selv, hvilke kæders tilbud de gerne vil have.

- Nej tak-andelen er ikke længere gyldigt som et pejlemærke for forbrugernes holdninger til tilbudsaviserne, mener Claus Nykjær, som er partner i konsulenthuset iCoCo, der har ekspertise i tilbudsaviser.

En renæssance for tilbudsavisen

En hovedforklaring på, at der er kommet så meget fart på udbredelsen af Nej Tak-mærkerne i de seneste år, er nemlig en betydelig vækst i mængden af skræddersyede reklame-pakker. Den er så stor, at antallet af helt reklamefri husstande faktisk falder.

- Vores vurdering er, at det i dag er mere end 75 pct. af de danske husstande, der modtager en eller anden form for reklamer i brevkassen. Vi skal et par år tilbage, siden der sidst var så mange husstande, som modtog reklamer, siger Morten O. Nielsen, kommunikationschef hos PostNord i Danmark

Ifølge reklameomdelings-virksomheden FK Distribution var der ved udgangen af juni 644.000 husstande tilsluttet virksomhedens såkaldte NejTak+-ordning, som blev lanceret for kun tre år siden.

Det er 204.000 flere end på samme tidspunkt sidste år.

Dermed når det samlede antal danske husstande, der modtager trykte reklamer i et eller andet omfang, op på over to mio. husstande - og samtidig er der en stigning i den digitale brug.

Claus Nykjær fra ICoCo vurderer lige frem, at man kan tale om en veritabel renæssance for tilbudsavisen.

- Der er en øget mængde sider i tilbudsaviserne i år fra både dagligvarekæder, grænsehandel og Gør det selv-kæder sammenlignet med sidste år. Det taler for, at kæderne ikke mener, at der er grund til at lægge tilbudsavisen i graven. Det system fungerer bedre, end det nogensinde har gjort. For alle dem, der siger nej tak, skal nok finde avisen alligevel digitalt, siger Claus Nykjær.

Ukendt tilslutning hos posten

Også FKs konkurrent på reklameomdelingen, PostNord Danmark, tilbyder nu kun at levere de tilbudsaviser, som den enkelte husstand selv ønsker sig.

Posten har imidlertid ikke ønsket at oplyse, hvor stor en tilslutning, der er til den model.

Opdateret 10. nov 2020