Kundeklub og betaling på ét kort
Dansk Erhverv vil have Folketinget til at give forbrugerne mulighed for at slå deres betalingskort og loyalitetskort sammen til ét kort, så kunden på den måde altid kan anvende sit loyalitetskort, når han eller hun betaler, uden at skulle forholde sig til flere beslutninger om at anvende loyalitetskortet.
Det giver samtidig butikkerne mulighed for i højere grad end i dag at indsamle oplysninger om, hvad deres kunder køber. Oplysningerne kan allerede samles ind i dag, men kun via enten to helt separate kort eller ved en ordning, hvor kunden ved anvendelse af sit betalingskort hver eneste gang skal kunne fravælge, at købet samtidig bliver registeret på loyalitetskortet – selvom kunden allerede har givet tilladelse til det ved indmeldingen i loyalitetsprogrammet.
Ved at kunden anvender sit loyalitetskort hver gang han eller hun handler, er kunden sikret rabatter, og det giver samtidig de handlende bedre mulighed for at målrette deres markedsføring og udvikle nye produkter og tilbud rettet mod den enkelte kunde.
Det satte forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen en stopper for tidligere på året. Butikker og kæder må ikke indsamle oplysninger om, hvor deres kunder handler, og hvad de køber.
Den beslutning ønsker Dansk Erhverv ændret, og samtidig ønsker brancheorganisationen, at det skal være muligt at knytte kundeklubber til betalingskortet.
Loven skal ændres
For at få ændret forbrugerombudsmandens beslutning kræver Dansk Erhverv, at betalingstjenesteloven ændres.
Markedsdirektør i Dansk Erhverv, Henrik Hyltoft, håber, at regeringen vil kunne få ændret reglerne på området i betalingstjenesteloven.
– Det er en overflødig regel, som vi kun har i Danmark. Jeg tror, at vi lander på noget, der ligner det vi havde før – hvis kunden giver samtykke og ønsker at medvirke i et loyalitetsprogram, så får man lov til det.
Henrik Hyltoft peger på, at handlen tidligere har kunnet indsamle oplysningerne om den enkelte kundes køb, når kunden meldte sig ind i en kundeklub. Kunden gav da samtidig samtykke til, at kæden måtte indsamle oplysningerne om købet.
Derimod er det ulovligt at indsamle de tilsvarende oplysninger fra betalingskort.
Skal være på et kort
Nu ønsker Dansk Erhverv, at det hele kan samles på ét kort.
– Vi ønsker, at detailhandlen skal kunne koble loyalitetsfunktionen op på betalingskortet. Butikkerne ønsker at gøre det nemt for forbrugeren, og hvis forbrugeren vælger at melde sig til en loyalitetsordning, så er der ingen grund til, at man skal hive to forskellige kort frem for at få lov til at være med i et loyalitetsprogram. Så kan man lige så godt registrere det på det samme kort, som betalingen foregår på, siger Henrik Hyltoft.
– Det bliver for alvor absurd at have denne sondring, når betalingerne snart bliver mobile. Det er svært at forestille sig, at man skal foretage betalingen på mobiltelefonen, og så skal man have et fysisk plastickort op for at registreret købet i loyalitetsprogrammet i stedet for, at det hele bare kører over mobiltelefonen. Derfor er vi nødt til at få ændret reglerne og at få ændret dem på en måde, hvordan den virkelige verden fungerer i dag, siger Henrik Hyltoft.