Kommentar: Handel med mening
Giver det mening, at vi i dagligvarehandlen blot konkurrerer om at sælge de samme varer til lidt lavere priser? Giver det mening, at vi som branche ikke tager vores ansvar for verdens store klimaudfordringer? Giver det mening, at vi ikke har holdninger til verden omkring os?
Svaret er – efter min mening – nej.
Det er også mit indtryk, at det er en holdning, der er ved at sprede sig.
Interessen for ansvarlighed har ikke mindst det seneste år bredt sig i branchen med talrige tiltag for at reducere plastik, madspild og farlige stoffer og for at fremme økologi, fairtrade og dyrevelfærd til eksempel. Det er en ekstremt positiv udvikling.
Det giver mere mening at konkurrere på at gøre verden lidt bedre, frem for udelukkende at konkurrere om at sælge den samme pakke smør 25 øre billigere.
Jeg vil være helt åben om, hvad vi satser på i 2019 på dette område. Vi vil især have fokus på tre hovedområder inden for Corporate Social Responsibility i år: Pesticider, plastik og klima.
På disse tre områder, som både er meget væsentlige for verden som for den enkelte forbruger, vil vi komme med konkrete initiativer gennem hele året.
Vi vil også udbygge vores arbejde med etisk handel, mest konkret i vores kaffevirksomhed i Kenya, African Coffee Roaster, hvor vi dels sikrer vores kunder kaffe af høj kvalitet, dels sikrer de afrikanske kaffebønder en fair pris.
Det er samtidig et eksempel på, hvordan man kan få forretning og ansvarlighed til at gå hånd i hånd. For med varerne fra African Coffee Roasters og vores flagskibsprojekt Big 5-serien har vi samtidig noget, som vores konkurrenter ikke har – og ikke kan få – og dermed giver vi kunderne en ekstra grund til at handle hos netop os.
Det står endnu tydeligere og markant med vores mærke for vores ansvarlighedsvarer, Änglamark. Det er et brand bygget op over de seneste ti år, som i dag er så stærkt, at det får kunderne til at vælge butik efter det.
I 2009 satte vi i vores daværende ansvarlighedsplan et mål om, at vi ville skabe et mærke med en milliardomsætning. Det er lykkedes.
En kombination af produkter af høj kvalitet - økologiske, miljømærkede og allergivenlige - en målrettet og professionel markedsføring og – ikke mindst – en kæmpe indsats båret af kreativitet og godt købmandskab i butikkerne har skabt en succes, som vi er meget stolte af.
Senest har vi set, hvordan SuperBrugsen i en uge i januar kunne øge en i forvejen meget stor omsætning med yderligere 30 pct. gennem forskellige aktiviteter, tilrettelagt i hver enkelt butik.
Det er ting som disse, der gør mig ekstra stolt af at være formand for Coop.
Men heldigvis er det meste af vores branche også blevet langt mere aktive på dette område, ansvarlighed. Det giver mening.
Imidlertid får det af og til politikerne til at lægge sig tilbage i hængekøjen og overlade alt ansvaret til os i dagligvarehandlen. Det giver ikke mening.
Når sundhedsminister Ellen Trane Nørby eksempelvis helt fralægger sig et ansvar for at gøre noget ved den udfordring, at unge i så høj grad begynder at ryge, ved at sige, at det alene er op til handlen at gøre noget, så er vi ude i det meningsløse.
For selv om vi i Irma og flere af vore konkurrenter allerede er gået foran – og resten af Coop gør det senere i år – løser det jo ikke problemet fundamentalt.
For hovedparten af de steder, der sælger tobak – kiosker, tankstationer mv. – vil fortsat sælge varerne lige så synligt som hidtil. Dermed er vores indsats nærmest meningsløs.
Det er et eksempel, hvor politikerne er nødt til selv at vise ansvarlighed og skabe ensartede regler for alle, fordi det er det eneste, der skaber den ønskede effekt: At færre unge begynder at ryge.
Det giver heller ikke mening, når kommunalpolitikere giver tilladelse til de norske og tyske discountkæder kan etablere sig ved hver en rundkørsel, samtidig med, at de beklager sig over, at landsbyernes sidste butik – købmand eller brugs – lukker.
Når disse livsnerver i de små samfund rives over, er det en konsekvens af de samme politikeres kortsigtede beslutninger.
Det giver mening at have en mening om de ting, vi beskæftiger os med i branchen, også udover den kortsigtede, merkantile del. Men det giver ikke mening, at det får politikerne til at blive passive og ikke tage ansvar.
Det er godt, at dagligvarehandlen tager ansvar. Men det er ikke nok.