Kampagne skal sikre lavere afgifter
Dansk Erhverv lancerer en stor kampagne for at få politikerne til at sænke punktafgifterne på nydelsesmidler. Kampagnen lanceres i forbindelse med de politiske forhandlinger om Finansloven for 2018.
Regeringen har været tilbageholdende med at lade noget nyt slippe ud om reduktion af punktafgifterne. Dansk Handelsblad erfarer dog, at det Saneringsudvalg, som regeringen har nedsat for at rydde på i afgiftsjunglen, ventes at offentlige sin rapport om 12 dage.
Dansk Erhvervs kampagne består af en publikation og indslag på sociale medier.
I publikationen fortæller nogle af Dansk Erhvervs medlemmer og brancheforeninger om de konkurrencemæssige skævvridninger, som de høje afgifter skaber.
Markedsdirektør i Dansk Erhverv, Henrik Hyltoft, mener, at afgifterne betyder, at danske virksomheder i dag står i en urimelig skævvredet konkurrencesituation.
- Samtidig med, at handlen med nydelsesmidler skubbes ud over Danmarks grænser, er de danske butikker og grossister vidner til et voksende skyggemarked af illegalt indførte varer, der importeres uden om det danske moms-, afgifts- og fødevarekontrolsystem, og som har forgrenet sig til hele landet gennem salg fra kiosker og garager samt gennem andet privat, organiseret videresalg, siger Henrik Hyltoft.
Målet med kampagnen er, at vi får afgifterne sat ned.
- Det drejer sig særligt om afgifterne på nydelsesmidler som slik og chokolade, vin og spiritus og øl. Desuden en række andre varer som alkoholsodavand og nødder. Dansk Erhverv har gennem mange år kæmpet for at få ændret nøddeafgifterne, så de både bliver sat ned og forenklet, siger politisk konsulent i Dansk Erhverv, Lisa Gundsø.