Hver fjerde husstand får skræddersyede reklamepakker

14. nov 2016 -

 

De er både elsket og hadet, de forkætrede tilbudsaviser, og flere og flere siger nej til at få dem alle sammen i postkassen.

For første gang nogensinde er der nu flere husstande, der takker nej til at få alle de trykte reklamer, som posten og bude deler ud med rund hånd.

Per 30. oktober var der ifølge Post Danmark 1.379.000 husstande med et Nej Tak-skilt på postkassen - og det er 3445 flere end dem, der stadig modtager alt, hvad de kan få.

Det er imidlertid ikke ensbetydende med, at halvdelen af husstandene slet ikke får trykte reklamer.

672.000 - svarende til cirka hver fjerde - modtager nemlig reklamer efter eget valg via distributionsvirksomheden FK Distributions NejTak+-ordning.

Vil omvende nej-sigere

Det nyeste tal stammer fra udgangen af september, og det repræsenterer en tilgang på 28.000 husstande til ordningen på tre måneder.

”Antallet øges fortsat, men i lavere tempo, da markedsføring nu rettes mod NejTak-husstandene”, skriver ejeren af FK Distribution, det børsnoterede North Media, i en ny kvartalsrapport.

FK har altså indtil nu hjulpet væksten i de oprindelige Nej Tak-skilte fra Post Danmark godt på vej ved i første række at gå efter dem, der altid har fået reklamer - men gerne ville af med dem, der alligevel aldrig blev læst.

Nu er virksomheden ude i en sværere øvelse, når det gælder om at overbevise mere hårdkogte tilbudsavis-afvisere om, at de alligevel godt kan tage imod nogle stykker.

FKs konkurrent Post Danmark har etableret en lignende ordning, hvor danskerne selv kan tilvælge deres favorit-tilbudsaviser fra kæder under Coop Danmark, Dagrofa og Lidl.

Dermed kan det samlede antal husstande, der får reklamer trods et Nej Tak-skilt, være endnu højere end de 672.000 i NejTak+-ordningen.

Opdateret 10. nov 2020